Bisfenol A och relining – VVS Företagens råd och fakta

Kemikalieinspektionen presenterade i slutet av december 2013 utredningen ”Avgivning av Bisfenol A (BPA) vid renovering av dricksvattenrör”.Utredningen visar att det främst är ett av de epoximaterial som har använts vid relining, tvåkomponentsepoxi, som ger upphov till halter av BPA i tappvatten. VVS Företagen har gjort en rekommendation till hur vi menar att branschen bör förhålla sig till relining.

– VVS Företagen tar ansvar för hälsa, säkerhet och miljö i de aspekter som rör våra installationer och har därför tagit fram fakta och vägledning i denna viktiga fråga. Dricksvatten är vårt viktigaste livsmedel och nio miljoner svenskar dricker det varje dag under ett helt liv. VVS Företagen ser positivt på att myndigheterna förbjuder tvåkomponentsepoxi och därmed minskar exponeringen för bisfenol A, säger Mats Björs.

Fakta Bisfenol A
Bisfenol A, vanligen förkortat BPA, är en kemikalie som till största del används som råvara inom plastindustrin. I den färdiga plasten, som t.ex. epoxiplast, blir små restmängder Bisfenol A kvar och det är risker med halterna av dessa restmängder som ifrågasätts. Framför allt i produkter som kommer i kontakt med livsmedel, som t.ex. relinade tappvattenrör. Studier har visat att BPA är hormonstörande vid låga doser varför försiktighetsprincipen bör tillämpas.

Bakgrund: Relining av rörledningar
Relining (rörinfodring) är en teknik för reparation av rör i syfte att under en övergångsperiod, förlänga den tekniska livslängden på vissa uttjänta rörledningar. Det finns normalt tre olika metoder för relining där två av metoderna innebär att de befintliga rören görs rena och beläggs med plast på insidan. Relining med epoxi som metod innebär att det gamla röret förses med ett ”nytt rör” av epoxi som byggs upp inuti det gamla. Relining med epoxi används idag för spillvatten- och dagvattenrör. Metoden användes även på tappvattenrör fram till och med 2011 och det är i dessa rörledningar som man konstaterat halter av Bisfenol A. Ungefär 3000 lägenheter i Sverige har tappvattenrör relinade med epoxi. För mer info, se VVS Företagens Teknikhandbok 2014, sid 228.

Så här gör du där relining av tappvattenrör har utförts:
Där relining av tappvattenrör har utförts bör man ta reda på om epoxiplast har använts vid reliningen och om man i så fall använt 1-komponentplast eller 2-komponentplast. Har 2-komponents epoxiplast använts (eller om man är osäker) kan det finnas anledning att begära en analys av dricksvattnet med avseende på BPA.

Om analyssvaret visar på förekomst av BPA kan det tyda på att härdningen av epoxiplasten inte varit fullständig.

Eventuell information till kunden bör utgå från att Kemikalieinspektionen och Livsmedelsverket gör riskbedömningen, baserad på de halter som uppmätts i dricksvatten, att det inte visar på någon risk för människors hälsa. Däremot gör man bedömningen att det finns en hälsorisk för spädbarn som dagligen får mjölkersättning blandad på ljummet vatten.

Där relining av tappvattenrör eventuellt planerar att utföras:
Relining är endast ett sätt att, under en övergångsperiod, förlänga den tekniska livslängden på vissa uttjänta spill- och dagvattenledningar. Det är inte en ersättning för en våtrums- och/eller stamrenovering. Relining av tappvattenrör är inte en beprövad lösning. Installationer för tappvatten bör, om de inte uppfyller ställda krav, bytas ut till nya. Kvalitetskrav på relining av spill- och dagvattenledningar redovisas i VVS Företagens Teknikhandbok 2014, sid 230.

För mer information:
Mats Björs, vd VVS Företagen, tel: 08-762 75 50