Boten mot hoten – så säkras fibernäten i Sveriges nya infrastruktur

TV, telefoni och bredband slocknar i hela Sverige! Människor dör när trygghetslarm inte fungerar! Sveriges femte infrastruktur – med fibernät som hanterar allt fler viktiga samhällsfunktioner – ökar kraftigt i betydelse och omfattning. Men infrastrukturen är sårbar eftersom vem som helst får jobba i fibernät som innehåller livskritiska tjänster. Ansvarskännande myndigheter och organisationer samarbetar nu om ökad säkerhet kring fibernäten. Men går det att tillsammans finna ett effektivt botemedel mot de växande hoten? Vem tar ansvar för vad?

VÄLKOMMEN till ett högaktuellt och laddat seminarium! Måndagen den 29 juni Plats: Wisby Strand Congress & Event, Strandvägen 4 Lokal: Viklau. Tid: 13:00 - 15:00 Medverkande: Mikael Odenberg, generaldirektör Svenska Kraftnät och tidigare försvarsminister. Jan Siezing, vd Elektriska Installatörsorganisationen EIO - bransch- och arbetsgivarorganisation för Sveriges el- och teleteknikföretag. Joakim Carlsson, ansvarig tele, data och säkerhet, EIO. Désirée Liljevall, (S), riksdagens Trafikutskott. Karin Pilsäter, (FP), riksdagens Näringsutskott. Samt teknikkonsulter, nätägare, TeliaSonera, Kommunikationsmyndigheten PTS, Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap (MSB), Socialstyrelsen, Sveriges kommuner och landsting (SKL) och flera riksdagspolitiker. Moderator: Lars Gunnar Tannerfors.

Om oss

Installatörsföretagen ägs av två politiskt oberoende organisationer, Elektriska Installatörsorganisationen EIO och VVS Företagen. Vi representerar 3 500 medlemsföretag i installationsbranschen. Företag som, med sina 40 000 medarbetare, förser Sverige med värme, ventilation, vatten, el- och teleteknik.