Kompetensgalans nomineringar klara

VVS Företagens Kompetensgala 2013 utser Årets skola, Årets studievägledare samt Årets yrkeslärare VVS. Prisutdelningen sker i Stockholm den 28 oktober. Då koras vinnarna som får ta emot sitt pris av Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin.

-Det är glädjande att så många uppmärksammat vår satsning och velat tävla. Med dessa nationella priser vill vi lyfta fram skolans, yrkeslärarnas och studievägledarnas viktiga roll för våra ungdomars karriärval i livet. Juryns arbete har varit omfattande. Resultatet är tre nomineringar i varje kategori och jag vill gratulera de nominerade som alla har gjort ett fantastiskt arbete på sina respektive skolor, säger Manne Didehvar, chef kompetensförsörjning på VVS Företagen samt initiativtagare till Komptensgalan.

De nominerade är:

Årets skola:

• Taserudsgymnasiet i Arvika, rektor Jenny-Anne Jakobsson
  • Lars Kaggskolan i Kalmar, rektor Helen Kaise
  • Luleå Gymnasium, rektor Ingrid Backfjärd

Årets studievägledare:

• Ola Hjalte, Hagabodaskolan, Habo
  • Catrin Åkerberg, Rekarnegymnasiet, Eskilstuna
  • Sara Forsberg, NVU Brinellskolan, Fagersta

Årets yrkeslärare VVS:

• Lars Hanisch, Rekarnegymnasiet, Eskilstuna
  • Ronny Vikström, Nobelgymnasiet, Karlstad
  • Bent Nielsen, Universitetsholmens gymnasium, Malmö

Bakgrunden till Kompetensgalans uppkomst är den höga ungdomsarbetslösheten, en av vårt samhälles största utmaningar. Kompetensgalan är ett forum för diskussioner och kunskapsöverföring där resultatet ska visa på fler elever som vill välja yrkesprogrammen, samt en stärkt samverkan mellan näringsliv, bransch och politiker.

-Det är dags att agera och vi behöver hitta nya lösningar så att fler unga får jobb. Samtidigt som ungdomsarbetslösheten är hög är behovet av arbetskraft inom vissa yrken, inte minst VVS-branschen, stor. En förutsättning för att våra ungdomar ska lyckas med sitt val av utbildning och framtida yrken är ett närmare samarbete mellan skola och näringsliv, menar Manne Didehvar.

Bransch och näringsliv har ett gemensamt ansvar att lyfta ungdomars kunskap och kompetens. Genom Kompetensgalan tar VVS-branschen sitt ansvar och marknadsför de möjligheter till jobb som finns i branschen.

Enväldig jury i kategorierna Årets studievägledare och Årets yrkeslärare är VVS Företagens Advisory Board. VVS branschens Yrkesnämnd är jury i katagorin Årens skola. Alla inkomna bidrag har noga granskats och diskuterats innan man gemensamt enats om nomineringarna i de olika kategorierna.

Läs mer om kompetensgalan: www.vvsforetagen.se/kompetensgalan

För mer information:
Manne Didehvar, chef kompetensförsörjning VVS Företagen, tel: 08-762 75 10
Karoline Hammar, pressansvarig VVS Företagen, tel: 08-762 75 44

Snabbfakta

VVS Företagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för företag verksamma inom VVS samt arbetsgivarorganisation för företag verksamma inom kyla, rör, industrirör, ventilation och teknisk isolering. VVS står för värme, ventilation och sanitet, tre viktiga hörnstenar i den verksamhet som utgör våra medlemmars företagande.