Nya bostäder lyfter marknaden för elinstallationer

Det samlade värdet av elinstallationer uppgick under första halvåret till drygt 36 miljarder kronor. En ökning med två procent jämfört med samma period förra året.

När Elektriska Installatörsorganisationen EIO tillsammans med Industrifakta följer upp sin prognos för 2015 så uppgår det samlade värdet av elinstallationer under första halvåret till drygt 36 miljarder kronor. Det är två procent mer än under samma period 2014.  Därför justeras den beräknande uppgången för resten av 2015 upp från 2 procent till 3 procent.

- Den främsta orsaken till den mer positiva prognosen är utvecklingen inom bostadssektorn. Medan industrins byg­gande och maskininvesteringar har halkat efter vilket bromsar den ökning som ett starkt växande bostadsbyggande hittills har fört med sig, säger Hans Heldring, branschekonomiansvarig på EIO.

Den regionala utvecklingen för elinstallationer visar att de flesta regioner kan vänta en tillväxt i nivå med riksgenomsnittet på 3 procent för 2015. Till följd av en kraftig ökning för industriinstallationer och ett antal stora projekt inom gruv-, pappers- och massaindustrin sticker Norrland ut. Inför det sista halvåret väntas en marknadstill­växt på 18 procent.

- Även investeringar inom tele/data/säkerhet och den offentliga sektorns husbyggnationer bidrar också till en positiv utveckling i region Norrland, fortsätter Hans Heldring, branschekonomiansvarig på EIO.

Elektriska Installatörsorganisationen EIO sammanställer, i samarbete med Industrifakta, två gånger per år elinstallationsmarknadens resultat samt ger en prognos för kommande år.

Hans Heldring, branschekonomiansvarig
08 762 75 11
hans.heldring@eio.se

Charlotte Printz, PR-ansvarig
charlotte.printz@eio.se

Elektriska Installatörsorganisationen (EIO) är en partipolitiskt obunden och oberoende bransch- och arbetsgivarorganisation för Sveriges el- och teleteknikföretag. Vi har cirka 2 800 medlemmar med sammanlagt över 26 500 anställda. Sedan 1906 - i över hundra år – har EIO arbetat med att stärka medlemsföretagens och elteknikbranschens konkurrenskraft.

Den främsta orsaken till den mer positiva prognosen är utvecklingen inom bostadssektorn. Medan industrins byg­gande och maskininvesteringar har halkat efter vilket bromsar den ökning som ett starkt växande bostadsbyggande hittills har fört med sig.
Hans Heldring, branschekonomiansvarig