Nya regler för elinstallationer samlar brett stöd

Elbehörighetsutredningens förslag till nya regler för elinstallationer får brett stöd. Det visar en genomgång som Elektriska Installatörsorganisationen EIO gjort av de yttranden som skickats till Miljö- och energidepartementet.

− Det finns ett brett, branschöverskridande stöd för att modernisera elsäkerhetsreglerna. Kravet på egenkontroll samt registreringsplikten kommer att stärka köparens ställning och göra det lättare att kontrollera att företaget man överväger att anlita har tillräcklig kompetens och bedriver en seriös verksamhet. DEt stärker oss att fler delar vår analys, säger Jan Siezing, vd på EIO.

I fredags löpte remisstiden ut för Elbehörighetsutredningens betänkande Elsäkerhet – en ledningsfråga (SOU 2014:89). EIO har begärt ut samtliga yttranden i ärendet som skickats till Miljö- och energidepartementet. Resultatet av sammanställningen visar att det finns ett brett stöd för utredningens huvudsakliga förslag.

− Det är glädjande att så många organisationer och företag är positiva till förslagen. Reglerna kring elinstallationer påverkar många delar av samhället och det breda stödet ser jag som ett kvitto på att utredaren har lyckats hantera en ganska komplicerad regelmateria på ett bra sätt, säger Jan Siezing.

EIO tillstyrker merparten av utredningens förslag. Det är bra att elinstallationsarbete förblir ett reglerat yrke, att överinseendet tas bort och ersätts med ett krav på egenkontrollprogram samt att företag som utför arbete på annans anläggning framöver måste anmäla sig till Elsäkerhetsverket. Dessutom välkomnar EIO utredningens uppmaning att ge Elsäkerhetsverket i uppdrag att genomföra en översyn av vilka former av elinstallationer som bör vara förenade med krav på kompetens och yrkeskunnande.

Nu förväntar sig Jan Siezing att regeringen inom kort presenterar ett skarpt förslag som riksdagen så småningom kan ta ställning till.

− Elektricitet är förenat med risker, men är samtidigt en självklar del i vårt moderna samhälle. För att undvika fel och olyckor krävs ett mycket tydligt regelverk. Nuvarande bestämmelser är föråldrade och måste ersättas. Det förslag som nu ligger på bordet kommer att bidra till att vi även framöver kommer att kunna upprätthålla en hög nivå på elsäkerheten, säger Jan Siezing.

Se EIO:s sammanställning av inkomna remissyttranden här

Jan Siezing, vd EIO
jan.siezing@eio.se

Karoline Hammar, kommunikationschef EIO
karoline.hammar@eio.se

Elektriska Installatörsorganisationen (EIO) är en partipolitiskt obunden och oberoende bransch- och arbetsgivarorganisation för Sveriges el- och teleteknikföretag. Vi har närmare 2 800 medlemsföretag med sammanlagt över 26 500 anställda som omsätter 33 miljarder kronor. Sedan 1906 - i över hundra år – har EIO arbetat med att stärka medlemsföretagens och elteknikbranschens konkurrenskraft.

Det finns ett brett, branschöverskridande stöd för att modernisera elsäkerhetsreglerna. Kravet på egenkontroll samt registreringsplikten kommer att stärka köparens ställning och göra det lättare att kontrollera att företaget man överväger att anlita har tillräcklig kompetens och bedriver en seriös verksamhet. Jag är glad över att fler delar vår analys.
Jan Siezing, vd på EIO
Det är glädjande att så många organisationer och företag är positiva till förslagen. Reglerna kring elinstallationer påverkar många delar av samhället och det breda stödet ser jag som ett kvitto på att utredaren har lyckats hantera en ganska komplicerad regelmateria på ett bra sätt.
Jan Siezing, vd på EIO
Elektricitet är förenat med risker, men är samtidigt en självklar del i vårt moderna samhälle. För att undvika fel och olyckor krävs ett mycket tydligt regelverk. Nuvarande bestämmelser är föråldrade och måste ersättas. Det förslag som nu ligger på bordet kommer att bidra till att vi även framöver kommer att kunna upprätthålla en hög nivå på elsäkerheten.