Vattenskador kostar 10 miljarder per år

Den stora ökningen antas bero på de senaste vintrarnas extremt kalla väder.Det visar den undersökning från Vattenskadecentrum som gjordes tidigare i år i samarbete mellan försäkringsbolagen och branschorganisationer för VVS- och tätskiktsbranscherna.

Den största anledningen till den markant ökade kostnaden för vattenskador är de senaste årens extremt kalla vintrar som medfört många frysskador. En annan typ av ofta förekommande vattenskada är läckage från korroderade rör – en skada som vanligtvis beror på eftersatt underhåll. Och enligt undersökningen är just eftersatt underhåll en stor orsak till vattenskador.

I undersökningen delas vattenskadorna upp i tre kategorier och fördelas så här:

• Läckage från rörinstallationer, 66 procent.
• Läckande tätskikt, 17 procent.
• Utströmning av vatten från utrustning, 17 procent.

Andelen skador från rörinstallationer brukar normalt ligga på cirka 55 procent och skador från läckande tätskikt cirka 30 procent. Ökningen av andelen installationsskador antas bero på att frysskadorna ökade kraftigt under 2010.

-De senaste vintrarnas kalla väder har överraskat många och man har inte tänkt på att förebygga för frysskador i tillräckligt stor utsträckning. Frysskadornas karaktär gör också att de kräver snabb åtgärd för att i möjligaste mån undvika kostsamma följdskador, menar Rolf Kling, teknisk chef på VVS Företagen.

-Viktigt att tänka på inför vintern när man lämnar sommarstugan kan vara att stänga av vattnet, töm rör och varmvattenberedare på vatten om man inte ska vara i huset över vintern. Häll gärna frostskyddsmedel i diskho, tvättställ, toalettstol och golvbrunnar. Hus mår bra av lite värme så ha gärna på uppvärmning så huset håller en temperatur på cirka 5-10 grader.

Fler tips:
Kontrollera gärna isolering runt fönster och dörrar. Är diskbänken placerad mot en yttervägg, lämna gärna skåpsdörrarna öppna, så att värmen kan cirkulera även där. Håll övriga innerdörrar öppna så att luften kan cirkulera.
Kontrollera gärna din stuga regelbundet, ett strömavbrott kan lätt leda till frysskador.

- I många hus byggda mellan 1950-1975 är renoveringsbehovet stort. För att bromsa kostnadsökningarna behöver man öka renoveringstakten. Det finns rekommendationer för fastighetsägare om hur och när man ska renovera, säger Magnus Everitt, miljöexpert på VVS Företagen.

En förebyggande åtgärd kan vara som man har gjort i Norge. Där har man infört lagkrav som innebär att alla fastighetsägare måste installera läckagestoppventiler till utrymmen med vatteninstallationer där man inte har golvbrunn. Dessa ventiler ska stänga av vattnet om det uppstår en läcka.