VVS-branschen - ett livsviktigt hälsoarbete

Världshälsoorganisationen, WHO, har deklarerat att VVS-montörer är bland de viktigaste hälsoarbetarna på vår planet. Ofta utför VVS-företag arbete som direkt påverkar människors hälsa och livskvalitet på det mest positiva sättet. Människor över hela världen uppskattar närhet till rent vatten och goda sanitära faciliteter. Det arbete som VVS-företag utför är en förutsättning för att människor ska kunna leva sina liv.

I dag firas World Plumbing Day runt om i världen för att uppmärksamma den viktiga roll VVS-branschen har för hälsa och säkerhet i det moderna samhället.

- Dagen syftar till att sätta fokus på en bransch som har stor betydelse för människors livskvalitet och något som ingen vill eller kan vara utan. I Sverige kanske vi tar VVS-företagens arbete för givet och ser inte alltid betydelsen av vad vår bransch levererar, säger Jan Siezing, vd på Installatörsföretagen.

Varje år dör 3,1 miljoner människor, de flesta barn under fem år, på grund av avsaknad av rent vatten och sanitet. För barn i utvecklingsländer, framför allt för flickor, är avsaknaden av toaletter och rent vatten ett hinder för att få en utbildning som kan ta dem ur slummen och påverka sina egna liv.

Installatörsföretagen stöttar det ideella utvecklingsarbete för barn och familjer i Ghana som drivs av Susanna Benckert och Terese Engborg på Together as One. De driver bland annat grundskolan Royal Best Hope School i den lilla byn Oboyambo och Installatörsföretagen hjälper till att stötta bygget av urinoarer både för killar och tjejer, samt ett extra dassbås för lärarna.

- Detta främjar hygien och hälsa hos elever och lärare och bidrar till att minska de sanitära problemen.  För många elever är det just bristen på sanitet och hygien som avgör om de kan fullfölja sin utbildning eller inte.

- VVS-branschen kanske inte alltid syns eller får det fokus som det arbete vi dagligen utför betyder för människor, det är därför vi firar World Plumbing Day över hela världen, säger Jan Siezing.

World Plumbing Day

Together as One

Amanda Rafter Ekenman, Press- och opinionsansvarig, 08 762 76 04 amanda.ekenman@installatorsforetagen.se

Installatörsföretagen ägs av två politiskt oberoende organisationer, Elektriska Installatörsorganisationen EIO och VVS Företagen. Vi representerar 3 500 medlemsföretag i installationsbranschen. Företag som, med sina 40 000 medarbetare, förser Sverige med värme, ventilation, vatten, el- och teleteknik.