VVS Företagen firar World Plumbing Day 2013

VVS-branschen har stor betydelse för människors hälsa och livskvalitet. Ett modernt samhälle fungerar inte utan de funktioner som VVS-branschen levererar. Alla människor påverkas av tillgången till rent dricksvatten och grundläggande sanitet.

Alla vet vi att många på vår jord saknar just detta och därför skapas onödigt lidande och sjukdomar sprids som annars hade varit lätta att bota. Fortfarande har 800 miljoner människor inte tillgång till rent vatten. För 22 år sedan kunde 24 procent av världens befolkning inte få tag i rent vatten. För tre år sedan var andelen nere i 11 procent. Om nuvarande förbättringstakt kan hålla i sig ska inga barn behöva dricka förorenat vatten om 11 år.

Däremot konstateras att tillgången till toaletter utvecklas alldeles för långsamt. Det är precis lika viktigt för världshälsan att människor kan uträtta sina behov utan att riskera smittspridning.

- Det är viktigt att vi i VVS-branschen delar med oss av vår kunskap och både skapar förutsättningar och möjliggör hälsa och säkerhet samhällets medborgare, säger Pär Bönnestig, Informationschef på VVS Företagen.

Att ha det lite bättre än att leva i extremt armod är förstås positivt, men över en miljard extremt fattiga människor i världen är fortfarande en nedslående siffra. World Plumbing Day har initierats för att skapa en medvetenhet och att hjälpa allmänheten att bättre förstå den avgörande roll som VVS-branschen spelar för att skydda människors hälsa och säkerhet.

Runt om i världen uppmärksammas dagen på olika sätt, bland annat genom artiklar, aktiviteter i skolor och uppvaktningar av berörda politiker. World Plumbing Day instiftades 2010 av World Plumbing Council för att lyfta medvetenheten av den viktiga roll som den globala VVS-branschen har. World Plumbing Day infaller alltid den 11 mars. VVS Företagen bidrar bland annat genom att stödja ett barnhemsprojekt i Ghana där vi levererat en vattentank möjliggör rent vatten till barnhemmet.

För mer information:
Pär Bönnestig, Informationschef VVS Företagen, Tel: 08-762 75 09