VVS Företagen försvarar välfärden

Arbetsdomstolen avslog i dag den stämningsansökan Plåtslageriernas Riksförbund, PLR, och VVS Företagen gemensamt lämnade in förra veckan. Samtidigt passar Byggnads på att trappa upp konflikten, vilket är ett tydligt bevis på att de inte har för avsikt att återvända till förhandlingsbordet. I går varslade PLR om lockout för 83 bolag. En lockout som träder i kraft den 23 maj. I dag svarade facket genom att lägga ett spegelvarsel där de anställda som omfattas av PLR:s lockout, varslas om strejk från den 24 maj. Detta innebär att ännu fler företag dras in och drabbas av den konflikt som Byggnads påbörjade för över tre veckor sedan. Medan vi väntar vid förhandlingsbordet trappar Byggnads upp konflikten genom att fortsätta kränka föreningsfriheten.

Enskilda företagare tar sitt samhällsansvar när de organiserar sig på arbetsgivarsidan. Vad blir nästa steg om inga företagare vill ta det ansvaret? Vi måste respektera varandras valda företrädare. Vi anser att hela Saltsjöbadsavtalet från 1938 hotas med detta beteende. Vad händer med den svenska modellen när man slår just mot de som tar ett gemensamt ansvar för en fungerande arbetsmarknad? Hotet mot kollektivavtalen kommer inte längre från EU utan från ett av de stora LO-facken. Löneläget i vår bransch är bland de högsta inom LO-kollektivet. Det är osäkra tider för byggbranschen och vi kan bara beklaga att inte facket vill vara med och ta ett gemensamt ansvar för att vi ska klara oss igenom den ekonomiska kris som är ett tungt hot mot hela byggbranschen. Att ställa till en konflikt av de proportioner vi nu ser är frustrerande och obegripligt. Det är inte bara våra medlemsföretag som drabbas, utan även företagens kunder som i slutändan är de som skall betala de höga löner och orimliga krav Byggnads kräver.

Vi vill ta ett stort ansvar för ungdomsarbetslösheten. Tillsammans med Byggnads har vi tagit fram en attraktiv och modern yrkesutbildning som förser framtidens arbetsmarknad med kvalificerade medarbetare. För oss är det viktigt att unga väljer VVS-branschen som yrke eftersom det råder akut brist på VVS-montörer. Det är ett framtidsyrke med stora möjligheter men då måste det finnas möjligheter att belöna kompetens och erfarenhet. Faktum kvarstår; utifrån den lönestatistik som parterna har kommit överens om i avtalsrörelsen innebär Byggnads krav att en 21-23 årig lärling kan få en månadslön på upp till 28 000 kronor under sista utbildningsperioden.

Byggnads hävdar felaktigt att arbetstidsförkortningen är kostnadsneutral. Byggnads kan inte hålla sig till fakta då enkla uträkningar visar att kostnaden för företagen ligger i bortfallet av produktion. Värde och därmed lönsamhet skapas genom att leverera och möta kundernas behov. Vi vet också att våra medarbetare inte tar ut sin nuvarande arbetstidsförkortning på det sätt som Byggnads hävdar, genom att hämta och lämna på dagis, istället tar man ut hela semesterdagar. Bättre skulle vara om Byggnads använde sin energi till att vara en medspelare och utveckla vår bransch.

Så vad gör Byggnads? Jo, istället för att återuppta förhandlingar ställer de ultimata krav och väljer att trappa upp konflikten med ett utökat varsel mot plåtslageriföretag. Vi uppmanar Byggnads att lägga ner stridsyxan och istället ta sitt ansvar och se till helheten. Ingen är gladare än vi om detta får en snar lösning. Det var inte vi som lämnad ifrån förhandlingsbordet. Vi väntar fortfarande.

Roine Kristianson, vd i VVS Företagen