VVS Företagen kritiska till förbud mot kommunala miljö-särkrav

VVS Företagen ser inte att kommunala särkrav skulle motverka en fri rörlighet av byggprodukter. Snarare kan kommunala särkrav bidra till att ge svenska företag försprång mot utländska konkurrenter och bidra med viktiga exportframgångar.

VVS Företagen har lämnat ett remissvar på Byggkravs-utredningens delbetänkande (SOU2012:86) ”Ökat bostadsbyggande och samordnade miljökrav – genom enhetliga och förutsägbara byggregler”.

VVS Företagen förespråkar tydliga, långsiktiga och konkurrensneutrala byggkrav och ser positivt på ett arbete för att samordna kravnivåer. VVS Företagen välkomnar en öppen diskussion om vad som skapar både ett effektivare och mer ekonomiskt byggande i Sverige.

- Vi anser att dagens nationella energikrav vid nyproduktion i byggsektorn är för låga. Det medför att energimålen inte nås inom utsatt tidsram. Det hämmar dessutom teknikutvecklingen inom byggsektorn och gör det svårare att möta kundernas behov och krav, säger Magnus Everitt, energiexpert VVS Företagen.

Byggsektorn behöver förutsättningar för att möta sina kunders behov, både privata och kommunala. Kommunerna är både stora fastighetsägare och byggherrar och kan med sina krav på energieffektivitet vara en drivande faktor för att utveckla byggsektorn mot ett effektivare byggande, där ett livscykelperspektiv på fastigheterna sätts i centrum.

- För att skapa tillväxt behöver människor kunna bosätta sig där jobben finns. Därför måste vi öka bostadsbyggandet där tillväxtpotential finns. Det är bra att vi har en debatt om hur det ska gå till. Låt oss ta tillvara den utvecklingskraft som finns i bygg- och installationssektorn och skapa system som driver teknikutvecklingen framåt. Vi kan redan idag producera bostäder som mer en väl svarar upp mot samhällets energi- och miljökrav, men vi kan göra det ännu bättre om samhället och kunderna vet att de kan ställa de kraven, säger Johan Mossling, t f vd VVS Företagen.

- Husen vi bygger ska stå i hundra år eller längre. Då måste vi se till ett livscykelperspektiv, där fastighetens driftkostnader prioriteras och vi inte att bara tar hänsyn tillinvesteringskostnaden. Långsiktig hållbarhet, kostnadseffektivitet och klimatmål är centrala, men även lägst kostnad bör stå i centrum, säger Magnus Everitt, energiexpert VVS Företagen.

För mer information
Johan Mossling, t f vd VVS Företagen, 08-762 75 14, johan.mossling@vvsforetagen.se
Magnus Everitt, energiexpert VVS Företagen, 08-762 75 26, magnus.everitt@vvsforetagen.se

Långsiktig hållbarhet, kostnadseffektivitet och klimatmål är centrala, men även lägst kostnad bör stå i centrum.
Magnus Everitt