VVS Företagen och Caverion vann i AD

Svetsarens handlande var oförsvarligt fastslog AD i målet mellan Byggnads och VVS Företagen och dess medlemsföretag Caverion Sverige AB.

Den 45-årige svetsaren avskedades från sin tjänst vid Caverion i Borlänge i oktober 2012. Orsaken till att han avskedades var att han på betald arbetstid och under tid då han vikarierade som arbetsledare tillgripit rostfritt skrot från en av företagets viktigaste kunder. Mannen erkände att han med bolagets lastbil kört två pallar med rostfritt skrot hem till sin gård. Byggnads ansåg inte att avskedandet var giltigt och stämde Caverion och VVS Företagen. Facket krävde skadestånd till mannen på 180 000 kronor, plus lön fram till dagen då parterna möttes i domstol.

Arbetsdomstolen konstaterar i sitt domslut att Stora Enso har skadats av tillgreppet och att affärsrelationen mellan Caverion och Stora Enso äventyrats. AD menar att hans handlande var helt oförsvarligt med hänsyn till mannens ålder, arbetslivserfarenhet och arbetsuppgifter.  Det är en självklar utgångspunkt i arbetslivet att arbetstagare inte får ta egendom som tillhör arbetsgivaren eller annan utan tillåtelse från egendomens ägare, konstaterar domstolen vidare.

- Även om domen var väntad är vi naturligtvis lättade att Arbetsdomstolen helt gick på vår linje. Vi är mycket förvånade över att Byggnads valde att driva ärendet till Arbetsdomstolen. Det är fullständigt oacceptabelt att en arbetstagare, i detta fall dessutom arbetsledare, stjäl från företagets kund, säger Anita Hagelin chefsjurist vid VVS Företagens förhandlingsavdelning.

Svenska Byggnadsarbetareförbundet ska nu ersätta VVS Företagen och Caverion Sverige AB för deras rättegångskostnader med 200 000 kr avseende ombudsarvode.