VVS Företagen uppmärksammar World Toilet Day 2013

Idag den 19 november, World Toilet Day, belyser vi det viktiga arbete som VVS-branschen utför för att lyfta människors levnadsstandard och samtidigt visa att inget modernt samhälle skulle fungera utan de funktioner vår bransch levererar.

World Toilet Day instiftades för att öka den globala medvetenheten om den dagliga kampen för säker och rätt hygien som 2,5 miljarder människor fortfarande saknar. World Toilet Day för samman olika grupper i samhället i en global rörelse som gemensamt förespråkar säkra toaletter. 1,1 miljarder människor tvingas uträtta sina behov i naturen. Inte minst kvinnor utsätts för fara när deras säkerhet och hygien påverkas.

- Vatten och sanitet har största betydelse för människors hälsa, trygghet och livskvalitet. Något som vi i Sverige ofta tar för givet men som vi blir väl medvetna om när det inte finns tillgängligt. Att leva utan rent vatten och toaletter skulle vara en otänkbarhet för de flesta av oss, men är en realitet för en alltför stor del av världens befolkning, säger Mats Björs, vd VVS Företagen.

Sedan starten 2001 har världsdagen blivit en viktig plattform att kräva åtgärder från regeringar och att nå ut till en bredare allmänhet om vikten av rena och säkra toaletter. Men mest av allt avgörande för ett hälsosamt och friskt liv. Dagen uppmärksammar också betydelsen av att bryta de tabun som finns kring toaletter och sanitära frågor. Bra sanitet och rent vatten är de viktigaste funktionerna för att höja människors hälsa, trygghet och livskvalitet.

World Toilet Day är ett av FN erkänt event. Läs gärna mer på www.worldtoiletday.org och var en del i att lyfta VVS-branschens betydelse för vår välfärd!

För frågor kontakta:
Mats Björs, vd VVS Företagen, 08-762 75 50, mats.bjors@vvsforetagen.se
Pär Bönnestig, informationschef VVS Företagen, 08-762 75 09, par.bonnestig@vvsforetagen.se