Yrkesutbildningar för vuxna och Komvux avgörande för installationsbranschens framtid

Nyligen presenterade finansminister Magdalena Andersson regeringens budgetproposition för 2017. Budgetpropositionen innehåller flera satsningar som kan komma att påverka installationsbranschen. Bland annat föreslår regeringen en fortsatt uppjustering av anslagen till yrkeshögskolorna från 4,4 miljarder kronor till 4,8 samt en höjning av anslagen till Komvux på 135 miljoner kronor.

- Kompetensförsörjning är en av installationsbranschens största utmaningar.  Med ett ökat anslag till yrkesutbildning hoppas Installatörsföretagen att det blir en satsning som leder till en förbättrad kvalitet och höjd status för yrkesutbildningarna. Därför välkomnar vi regeringens satsning, säger Jens Albrektsson, chef för Utbildning och Kompetens på Installatörsföretagen.

Ytterligare en önskvärd satsning vore om antalet gymnasiepoäng höjdes så att studenter får behörighet till högskolan.

- Vi vill se fler gymnasiepoäng som ger eleven goda yrkeskunskaper och möjligheter att studera vidare. En ökning från 2 500 poäng till 2 800 poäng skulle vässa yrkesprogrammen till den kunskapsnivå som företagen behöver och öka attraktiviteten bland ungdomarna. Som det är idag tvingas en elev att välja bort yrkeskurser för att bli behörig till högskolan, fortsätter Jens Albrektsson.

Jens Albrektsson, Chef Kompetens och utbildning
jens.albrektsson@installatorsforetagen.se

Charlotte Printz, PR-ansvarig
 +46 8-762 75 69
 Charlotte.Printz@installatorsforetagen.se

Installatörsföretagen ägs av två politiskt oberoende organisationer, Elektriska Installatörsorganisationen EIO och VVS Företagen. Vi representerar 3 500 medlemsföretag i installationsbranschen. Företag som, med sina 40 000 medarbetare, förser Sverige med värme, ventilation, vatten, el- och teleteknik.

Kompetensförsörjning är en av installationsbranschens största utmaningar. Med ett ökat anslag till yrkesutbildning hoppas Installatörsföretagen att det blir en satsning som leder till en förbättrad kvalitet och höjd status för yrkesutbildningarna. Därför välkomnar vi regeringens satsning.
Jens Albrektsson, chef för Utbildning och Kompetens
Vi vill se fler gymnasiepoäng som ger eleven goda yrkeskunskaper och möjligheter att studera vidare. En ökning från 2 500 poäng till 2 800 poäng skulle vässa yrkesprogrammen till den kunskapsnivå som företagen behöver och öka attraktiviteten bland ungdomarna. Som det är idag tvingas en elev att välja bort yrkeskurser för att bli behörig till högskolan.
Jens Albrektsson, chef för Utbildning och Kompetens