Integrums ordförande – Dr Rickard Brånemark – anställd som forskare vid MIT

Integrum, en ledande leverantör av innovativa lösningar för benförankrad protetik, är stolta att meddela att Dr Brånemark, Integrums grundare, huvudägare och styrelseordförande har accepterat en inbjudan att bli anställd som forskare vid MIT (Massachusetts Institute of Technology) i Boston, USA.

Dr Brånemark kommer att samarbeta med professor Hugh Herr, som är en av världens ledande experter på avancerade amputationsproteser och ledare för Biomechatronics Group vid MIT Media Lab.

Professor Herr säger: "Osseointegration är en potentiellt omvälvande teknik för amputationsbehandling och Dr Brånemark tar med sig den mest avancerade osseointegrationsteknologin till vår grupp."

Som tidigare kommunicerat, samarbetar Integrum redan med MIT i 2 stycken forskningsprojekt finansierade av den amerikanska Defense Advanced Research Project Agency (DARPA), dels för överarmsamputerade patienter, dels för lårbensamputerade patienter.

Dr Brånemarks anställning vid MIT ger nya möjligheter för både fördjupat samarbete inom dessa projekt, men skapar också förutsättningar för nya projekt.

Dr Brånemark har lett utvecklingen av titan-implantat för att förankra benproteser i mer än 20 år. Han har utfört mer än 200 sådana operationer. Dr Brånemark är internationellt erkänd och tilldelades Hanger-priset 2007 för sitt bidrag till amputationsforskning, UCSF Presidential Chair 2016, samt Blatchford-priset och Dr Per Uddéns pris 2017.

Integrums OPRA™ (Osseointegrated Prostheses for the Rehabilitation of Amputees) implantatsystem är den enda FDA-godkända, benförankrade proteslösningen som finns tillgänglig i USA.

För mer information, vänligen kontakta:
Rutger Barrdahl, VD
Epost: rutger.barrdahl@integrum.se

Certified Adviser:
Erik Penser Bank AB
certifiedadviser@penser.se

Om Integrum
Integrum är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och marknadsför system för skelettförankring av proteser. Med över 500 operationer genomförda i tretton länder och efter att ha verkat i marknaden i snart 20 år bedömer sig Integrum ha en världsledande ställning inom området. Integrums innovativa OPRA implantatsystem bidrar till att förbättra livskvaliteten för amputerade världen över. Bolagets aktie handlas på Nasdaq First North. Erik Penser Bank AB är finansiell rådgivare till Integrum. www.integrum.se

Taggar:

Citat