Mando Diao väljer River

I samband med att det hyllade bandet Mando Diao släpper sitt nya Album ”Aelita” i vår väljer man Intellectabolaget River som sin samarbetspartner.

Mando Diao har sedan starten 1999 etablerat sig som ett av Sveriges mest nyskapande band och med ”Aelita” flyttar man gränserna lite till.

”Aelita” är ett kreativt experiment i sin helhet, inte bara musikaliskt, och redan fem minuter in i första mötet med River visste vi att vi delade samma upptäckarlusta och skaparglädje” säger Carlos Barth, Manager för Mando Diao.

Samarbetet omfattar interaktiva upplevelser kring musikvideon, samt mötet mellan bandet och till exempel pressen eller fans. Tanken är att River med sin erfarenhet från spelutveckling ska kunna använda teknik för att förlänga och fördjupa upplevelsen av albumet. Man kommer bland annat att experimentera med Virtual Reality.

”Att kunna kombinera vår kreativitet med vår erfarenhet av Oculus Rift-plattformen och binda samman musiken med såväl virtuell som fysisk verklighet, är en extremt spännande utmaning” säger Markus Koos, Senior Producer på River och ansvarig för uppdraget.

”Även om vi idag är en bred byrå, med kunder som Nike och Philips, så har River sina rötter i film- och spelindustrin. Både spelbolag som EA/Dice och CCP och filmbolag som Universal och SF har gett oss en stark grund att växa från, inte minst kreativt” säger Robert Andersson, VD för River.

För mer information, kontakta:

Robert Andersson VD, River. 073-5011263

Carlos Barth, Summit Management.  073-3921238

RIVER är en digitalt centrerad och prisbelönt kommunikationsbyrå med global verksamhet för kunder som Nike, KLM, Electrolux, Philips, EA, Nokia, Intel och många fler.

Sedan januari 2014 ingår River i Intellecta-koncernen som omfattar de ledande konsultbolagen Bysted AB, Bysted A/S, Hilanders Advertising AB, Intellecta Corporate AB, Propeople Group ApS, Rewir AB, River Cresco AB och Wow by Rewir AB. Koncernen har ca 400 medarbetare och bedriver verksamhet i Sverige, Danmark, Österrike, Bulgarien, Moldavien, Ukraina, Brasilien, USA och Kina.

Carlos Barth, Manager för Mando Diao.