Truth in Advertising-regissör gör kortfilm för TeliaSonera

Hilanders har tillsammans med den prisbelönta regissören Tim Hamilton gjort en kortfilm för TeliaSonera International Carrier. Filmen är navet i en ny kampanj som startar den 20 april.

Temat för filmen är att ständigt vara uppkopplad och hur viktigt våra ”online”-liv blivit för oss. TeliaSonera International Carrier (TSIC) spelar en viktig roll i sammanhanget eftersom de driver ett av världens största globala fibernätverk – ryggraden i det vi kallar internet.

Det fanns flera skäl till att jag gärna ville göra den här filmen , säger regissören Tim Hamilton. – Viktigast var att jag tyckte att idén på ett smart och roligt sätt kommenterar hur gränsen för vanligt liv och våra liv online suddats ut. Alla kan relatera till det.

Tim Hamilton är som regissör kanske mest känd för prisbelönta Truth in Advertising men har mängder av framgångsrika reklamfilmer och en långfilm på meritlistan. Filmen är avsedd för den amerikanska marknaden och för att kunna ge idén rätt förutsättningar överger man det traditionella reklamfilmsformatet.

Truth in Advertising är briljant och vi är förstås glada att Tim ville jobba med oss och den här idén ,  säger kreatörerna Sasan Faghihi (art director) och Niklas Gustafsson (copywriter) på Intellectabyrån Hilanders. – Hans humor och känsla för det absurda är precis vad vi letade efter för den här filmen .

Jag älskar när jag får möjlighet att jobba som en del i det kreativa teamet. Att dessutom kunna överge 30-sekunderformatet och låta idén bestämma längden är en fantastisk bonus , säger Tim Hamilton.

Syftet med satsningen är att öka kännedomen om TSIC, med fokus på contentbranschen i USA, där företag som Netflix, Facebook och Blizzards arbete med att förbättra användarupplevelsen hela tiden kräver allt bättre nätverksprestanda.

Filmen är inspelad i Tim Hamiltons hemstad Toronto. Produktionsbolag är Acne.

Filmen hittar du här: https://www.youtube.com/watch?v=wyi1gm9Yjbk

Kontakt:

Johan Maack,  johan.maack@hilanders.se , +46 709 12 82 29

Arbetsgrupp Hilanders:

Johan Maack, projektledare

Sandra Kollberg, produktionsledare

Niklas Gustafsson och Greg Woods copywriter

Sasan Faghihi, art director

Fredrika Stern, grafiskformgivare

Personer på bilden: Rickard Bäcklin (CMO TeliaSonera International Carrier), (Sasan Faghihi (art director Hilanders), Niklas Gustafsson (copywriter Hilanders)

Mer info:

Om Tim Hamilton: www.timhamiltonfilms.com

Truth in advertising: https://vimeo.com/74965854

Om Hilanders – Hilanders.se

Om TeliaSonera International Carrier – teliasoneraic.com

Hilanders är en renodlad B2B-byrå med fokus på strategiska kommunikationstjänster. Hilanders är en del i Intellectakoncernen som omfattar en grupp ledande konsultföretag och byråvarumärken med ledande marknadspositioner; Blink Reaction LLC Bysted AB, Bysted A/S, Hilanders Advertising AB, Intellecta Corporate AB, ISBIT GAMES AB, Propeople Group ApS, Rewir AB, River Cresco AB, Unreel AB och Wow Events AB. Koncernen har ca 550 medarbetare och bedriver verksamhet i Sverige, Danmark, Nederländerna, Storbritannien, Tyskland, Österrike, Bulgarien, Moldavien, Ukraina, USA, Brasilien, Vietnam och Kina.

Om oss

Intellecta's mission is to increase our customers' competitive advantage by offering innovative and state-of-the-art communications solutions.True business understanding, thought leadership, creativity and performance drive our mission. Intellecta is an agile global marketing communications group with Scandinavian roots, operating at the convergence of creative communication and digital technology. We offer our customers and people the strength of our network combined with the edge of specialized agencies. Intellecta employs around 560 people in Sweden, Denmark, Austria, Germany, the Netherlands, UK, Bulgaria, Moldavia, Ukraine, the US, Brazil, Vietnam and China. Bysted AB, FFW, Hilanders AB, Intellecta Corporate AB, ISBIT GAMES AB, River Cresco AB, Tomorrow Ltd, Unreel AB and Wow Events AB are all part of the Intellecta Group. Intellecta AB (publ) is noted on NASDAQ OMX Stockholm

Det fanns flera skäl till att jag gärna ville göra den här filmen. Viktigast var att jag tyckte att idén på ett smart och roligt sätt kommenterar hur gränsen för vanligt liv och våra liv online suddats ut. Alla kan relatera till det
Tim Hamilton.regissör