Grant Prideco tecknar Movex-avtal

Grant Prideco tecknar Movex-avtal Snabbväxande ledare inom olje- och gasborrningsteknologier eftersträvar större synlighet och informationsintegration i sin globala tillverkning, försäljning och serviceverksamhet. Intentia International AB (publ) (XSSE: INT B) tillkännagav idag att Grant Prideco, Inc. (NYSE: GRP) har tecknat avtal för licens och implementering av Intentias Movex-lösning för e-collaboration. Lösningen är avsedd för Grant Pridecos huvudkontor i Houston, Texas samt flertalet av dess verksamheter i resten av världen. Implementeringen av Movex kommer att påbörjas i oktober. Lösningen kommer att omfatta 1 500 användare och licensvärdet för affären är totalt 1,8 miljoner USD. Enligt Grant Pridecos IT-direktör, Scott Turner, vill företaget integrera sina komplexa globala verksamheter, vilka omfattar såväl tillverkning i åtta länder som försäljning, service och underhåll i tjugo länder. "Vårt mål är att förbättra affärsprocesserna och öka värdekedjans synlighet i vår världsomspännande verksamhet för att bättre kunna ta hand om våra kunder. Av de alternativ som vi övervägde, erbjöd Movex den bästa överensstämmelsen med vår affärsmodell genom sin starka tillverkningskärna, samverkande värdekedjeplanering och möjligheter till schemaläggning. Dessutom åtog sig Intentia att tillhandahålla full support, från planering och implementering, till uppföljning och underhåll. Detta åtagande var en avgörande beslutsfaktor". Turner tillägger, "Med implementeringen av Movex kan vi uppnå de specifika mål som bidrar till vår övergripande produktivitet och grundläggande lönsamhet. Att till exempel integrera vår värdekedja i flera fabriker kommer att medföra en förbättrad lagersökning och kontroll, reducera pågående arbete och en implementering av avancerad planering, schemaläggning och produktionsprocess". Bland de samverkande värdekedjeapplikationerna som skall implementeras av Grant Prideco finns Movex Supply Chain Planner, Advanced Planning and Production, och Multi- Site Planner. I en kommentar till det kommande samarbetet säger Mike Nutter, VD, Intentia Americas, "Vi är glada över att kunna välkomna Grant Prideco till Intentias värld och vi är övertygade om att Movex kommer att tillhandahålla den effektivitet och synlighet som är nödvändiga för att integrera deras vidsträckta verksamheter. Detta har också tusentals av våra kunder världen över erfarit. Intentia-teamet ser fram emot ett nära samarbete med Grant Prideco för att säkerställa projektets framgång". För ytterligare information, vänligen kontakta: Björn Algkvist VD Intentia International AB Telefon: 08-555 256 05 Fax: 08-555 259 99 Mobil: 0708-44 56 06 E-post: bjorn.algkvist@intentia.se Intentia Americas Mike Nutter VD & CEO Telefon: +1 847 413 1266 Fax: +1 847 762 0901 Mobil: +1 630 880 1077 E-post: mike.nutter@intentia.com Christine Roe Marknadschef Telefon: +1 847 762 0900 Fax: +1 847 762 0901 Mobil: +1 847 275 6877 E-post: christine.roe@intentia.com Om Grant Prideco Grant Prideco, Inc. är världsledare inom teknologiutveckling av borr- rörstammar samt tillverkning, försäljning och service av borrningsrör. Företaget är dessutom Nordamerikas mest framstående leverantör av tekniska anslutningar och högklassiga stålrör. Huvudkontoret ligger i Houston, Texas, USA. Företagets produkter är utformade och tillverkade för att leverera exceptionella resultat under svåra förhållanden och omfatta alla komponenter av borr-rörstammen mellan monteringsgolv och borrstycken. Företaget har växt snabbt genom en serie av förvärvanden i slutet av 1990-talet. Grant Prideco har för närvarande tillverkningsenheter i USA, Kanada, Mexico, Venezuela, Nederländerna, Singapore, Indonesien och Italien samt 30 försäljningskontor, service- och reparationsenheter i 20 länder. Detta gör att företaget kan svara snabbt på kundernas behov var som helst i världen. För mer information, besök www.grantprideco.com. Om Intentia Intentia är en av världens ledande leverantörer av lösningar för e- collaboration. Vårt mål är att bli den största leverantören av lösningar för e-collaboration genom att ge våra kunder morgondagens lösningar redan i dag. Intentia erbjuder sina kunder en en-leverantörslösning för alla behov inom e-collaboration för flera industrisektorer. Vi utvecklar, implementerar och underhåller våra egna lösningar för att kunna skapa högsta möjliga kundtillfredsställelse. Intentia Solution består av applikationer som omfattar Customer Relationship Management (CRM), Enterprise Management (EM), Supply Chain Management (SCM), Business Performance Measurement (BPM), e-business och Value Chain Collaboration (VCC). Intentia har mer än 3 200 anställda och levererar tjänster till över 3 400 kunder inom tillverknings-, underhålls- och distributionsindustrin genom ett globalt nätverk som omfattar drygt 40 länder. Intentia är noterat på Stockholmsbörsen (XSSE) under beteckningen INT B. Besök Intentias webbplats på www.intentia.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/02/20011002BIT00280/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/02/20011002BIT00280/bit0001.pdf