Intentia tar hem ERP-kontrakt värt över 50 miljoner kronor

Intentia tar hem ERP-kontrakt värt över 50 miljoner kronor. Movex ska samordna Newell Rubbermaids verksamheter i fjorton europeiska länder Den amerikanska konsumentvarukoncernen, Newell Rubbermaid Inc., Har tecknat ett avtal värt 52 miljoner kronor med Intentia om implementering av Intentias affärssystem Movex. Movex kommer att förena Newells Rubbermaids fabriker och försäljnings- och distributionskontor i 14 länder över hela Europa. Sammanlagt kommer cirka 1 200 användare på Newell Rubbermaid att arbeta med Movex. Systemet kommer att köras på AS/400-plattformen och omfattar styrning för ekonomi, tillverkning och distribution. Movex kommer att ersätta ett antal separata system och blir standard-system för koncernen som bildades när Newell och Rubbermaid gick samman i mars 1999. Newell Rubbermaid har sitt huvudkontor i Freeport, Illinois i USA. Koncernens tre viktigaste produktområden är husgeråd, järnvaror och heminredning, samt kontorsprodukter. Bland varumärkena kan nämnas Rotring, Berol och Eberhard Faber skrivutrustning, Kirsch och Swish fönsterinredningsprodukter och Pyrex glasprodukter. Newell Rubbermaid-koncernen har ett sammanlagt börsvärde på cirka 14 miljarder dollar, en omsättning på cirka 6 miljarder dollar under 1998 och cirka 44000 anställda över hela världen. John Avampato informationsdirektör på Newell Rubbermaid säger i en kommentar att koncernen under de kommande åren kommer att fortsätta förvärva och integrera nya företag. "Det nya affärssystemet kommer att vara avgörande för hur framgångsrik denna strategi blir. För tre år sedan hade vår europeiska verksamhet en omsättning på över 200 miljoner dollar. Idag är den 1 miljard dollar och vi växer snabbt. Vi måste ha en centraliserad IT-infrastruktur som gör det möjligt för oss att snabbt integrera de nya företagen och införa gemensamma styrningsprocesser." Wojtek Adamek är direktör för den europeiska IT-avdelningen och är också den som är ansvarig för projektet. Han tillägger: "Vårt mål är att skapa ett europeiskt data- och supportcenter i Sunderland som stödjer alla våra försäljnings-, tillverknings- och distributionsanläggningar. Vi behöver utnyttja tekniken för att 'tanka' in information i alla anläggningar, så att de får extra konkurrenskraft och kommer närmare våra kunder. Samtidigt måste vi använda tekniken kreativt för att strömlinjeforma våra processer och bli mer 'slimmade' och effektiva." För ytterligare information var vänlig kontakta: Björn Algkvist, VD och koncernchef, Intentia International Tel. 08 444 5605 Håkan Gyrulf, vice VD och ekonomidirektör, Intentia International Tel. 08 444 5825 Företagsinformation Intentia: www.intentia.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/05/11/19990511BIT00130/bit0001.pdf http://www.bit.se/bitonline/1999/05/11/19990511BIT00130/bit0002.doc