“Vårt gods är i trygga händer”

InterEast pålitlig logistikpartner för VBG Group Truck Equipment AB

Med en hög leveransprecision och en personlig service hos InterEast, känner sig VBG Group Truck Equipment AB mycket nöjda med sin logistikpartner och transportleverantör när det gäller import från Turkiet.

– Tack vare InterEasts tjänster vet vi när godset kommer fram. Det är en stor trygghet och ett måste för att jag ska kunna planera materialhemtagningen rätt, säger Cecilia Pettersson, Purchasing/Material Supply, VBG Group Truck Equipment AB.

Göteborgsbaserade logistikföretaget InterEast har Östeuropa och Asien som sina främsta utlandsmarknader. Sedan mars 2015 har de kontor i Istanbul med två anställda som samarbetar direkt med kollegorna i Göteborg. På så sätt kan InterEast även hjälpa kunder med bas i Turkiet.

– Genom att ha anställda i Turkiet, som talar språket och har stora kontaktnät kan vi ge kunderna mycket bättre service. Till exempel gör vi stickprovskontroller för att se att godset lastas på rätt sätt och kommer i väg i tid, säger Oscar Törnqvist, COO, InterEast.

Turkiet kan vara en svår marknad för företag att arbeta på, enligt Oscar Törnqvist. Något som blev tydligt för det svenskägda VBG Group Truck Equipment AB, som bland annat köper komponenter i Turkiet. När transporter inte kom fram i tid sökte det svenska industriföretaget efter en mer pålitlig samarbetspartner.

– Tidigare hade vi inte kontroll på när godset skulle komma fram och vi fick lägga mycket tid på att söka efter det. Med InterEast som ny logistikpartner är det tvärtom. De förser oss med en personlig speditör och vi får löpande aviseringar så att vi kan följa godset hela vägen från leverantören i Turkiet ända upp till Sverige, säger Cecilia Pettersson.

Med InterEast hjälp har VBG Group Truck Equipment AB fått bättre leveransprecision och kan därför optimera lagernivåer, viktiga parametrar ur ett produktionsflödes- och kostnadsperspektiv. Veckovis besöker en av InterEasts anställda leverantören, för att hjälpa till att planera sändningarna.

– InterEast är lätta att samarbeta med, de håller alltid sina leveranstider. Jag kan verkligen rekommendera andra företag att använda dem. Just nu utvärderar vi om det finns fler marknader där InterEast kan vara en bra samarbetspartner, säger Cecilia Pettersson, Purchasing/Material Supply, VBG Group Truck Equipment AB.

Magnus Sjöbäck, presskontakt InterEast, 0704-45 15 99, magnus.sjoback@sjobackpr.se
Oscar Törnqvist, vice vd InterEast, 031-69 53 60, oscar.tornqvist@intereast.se

InterEast erbjuder logistiktjänster och godstransporter till och från Östeuropa och Asien, främst till tillverkande företag inom verkstads- och textilindustrin. Företaget har 30 personer anställda i Rumänien, Turkiet och på huvudkontoret i Göteborg, Sverige. InterEast omsätter ca 70 MSEK och grundades 1992 av familjen Törnqvist som äger och driver företaget. www.intereast.se

Taggar:

Citat

Cecilia Pettersson, Purchasing/Material Supply, VBG Group Truck Equipment AB.