”Vi ser möjligheter istället för problem”

En dag på jobbet med Yesim Acabuga, speditör hos InterEast Turkiet:

Yesim Acabuga är speditör på InterEasts Turkiet-kontor i Istanbul. Hon ansvarar för att alla transporter från den lokala terminalen levereras dit de ska, när de ska.

– I den här branschen är ingen dag den andra lik. Vi löser problem varje dag vilket också innebär att vi lär oss nya saker hela tiden. Det är ett hektiskt jobb, men framförallt kul. Jag gillar när det händer saker så speditörsyrket passar mig perfekt.

Som speditör på InterEasts kontor i Turkiet har Yesim Acabuga helhetsansvar för alla transporter från Turkiet till Sverige. Dagen börjar klockan nio på morgonen, lokal tid. Då är klockan sju i Sverige.

– Först kontaktar jag våra chaufförer för att kontrollera status på transporter och leveranser. Jag sköter också all kontakt med våra turkiska leverantörer och tar hand om tullhantering och myndighetskontakter.

En stor del av dagen spenderas på telefon eller mejl. Oförutsedda saker kan hända när som helst och det gäller att alltid vara beredd på problemlösning.

Tillsammans med kollegan Hande Ersoy utgör hon InterEasts lokala styrka i Turkiet.

– Vi delar på arbetet och försöker alltid se ett problem eller utmaning som möjligheter att förbättra. InterEast har blivit som en andra familj och min kollega är som en syster.

När Yesim började arbeta på InterEasts nyöppnade Turkiet-kontor 2014 hade de två kunder. Idag samarbetar de med över 40 företag från olika branscher och med olika transport- och logistikbehov. För 2019 är Yesim målsättningar att arbeta med ännu fler kunder.

– Vi växer varje år och det visar att kunderna är nöjda med det vi levererar. Fler kunder innebär såklart mer arbete, men det är bara roligt eftersom jag verkligen älskar mitt jobb.

Läs mer om InterEast i Turkiet

Oscar Törnqvist, vd InterEast, 031-69 53 60, oscar.tornqvist@intereast.se
Magnus Sjöbäck, presskontakt InterEast, 0704-45 15 99, magnus.sjoback@greatness.se

InterEast erbjuder logistiktjänster och godstransporter till och från Östeuropa och Asien, främst till tillverkande företag inom verkstads- och textilindustrin. Företaget har 30 personer anställda i Rumänien, Turkiet och på huvudkontoret i Göteborg, Sverige. InterEast omsätter 120 MSEK och grundades 1992 av familjen Törnqvist som äger och driver företaget. http://www.intereastgroup.com/sv/