Interface har landat på Arlanda

Interface har levererat 4500 kvm golv till nya Terminal 2 på Stockholm Arlanda Airport. Det nya textila golvet spelade en huvudroll i det ambitiösa koncept som tagits fram av Tema Arkitekter. Ledorden för projektet var ombonat, hemtrevligt och familjärt. Det textila golvet var viktigt för att skapa en modern flygplats med hemkänsla.

Det modulära golvet från Interface i kontrasterande färger skapar tillsammans med mindre sittgrupper känslan av inbjudande lounger för umgänge och avslappning eller en lugn plats för arbete. Ett textilt golv är oslagbart för att förbättra akustiken jämfört med hårda golv. Det skapar en mer harmonisk miljö med en lyxigare, mer ombonad känsla.

På uppdrag av Swedavia har Tema Arkitekter i rollen som ansvarig arkitekt och inredningsarkitekt medverkat genom hela processen - från planering och utformning till färdigt resultat. Valet av golv var avgörande för känslan säger Karolina Hammar, inredningsarkitekt på Tema Arkitekter. Ett textilt golv var nyckeln för att skapa det mjuka och behagliga uttryck vi strävade efter. Eftersom hela uppdraget har en mycket hög svansföring gällande miljö var det en viktig faktor då det bara finns ett fåtal leverantörer som klarar Swedavias och våra krav fortsätter Karolina.

Textilplattorna som använts är Interface Straight Forward i färgerna Lime, Turquoise och Coffe. Golvet är installerat med Tac Tiles helt utan lim. Textilplattor är enkla att lägga och ger minimalt spill, vilket gör textilplattor till ett mer miljövänligt val jämfört med traditionella heltäckningsmattor. Ett modulärt golv ger också stor flexibilitet eftersom enstaka plattor enkelt kan bytas ut vid behov utan att resten av golvet påverkas.

Interface är global marknadsledare inom design och produktion av textila golvplattor. De erbjuder marknadens största utbud av produkter med hundra procent återvunnet garn och är drivande i utvecklingen av hållbar industriproduktion.

Swedavia driver Stockholm Arlanda Airport och är världsledande i utvecklingen av flygplatser med minsta möjliga klimatpåverkan, vilket påverkade valet av golv när terminalen skulle byggas om.

Fakta om projektet Terminal 2 Arlanda Airport

Beställare: Swedavia

Ansvarig arkitekt: Michael Höög

Ansvarig inredningsarkitekt: Karolina Hammar

Interface produkter som använts: Straight Forward och färgerna är Lime 308138, Turquoise 308140, Coffe 308123 och Tac Tiles.

För mer information och högupplösta bilder, vänligen kontakta

Interface grundades 1973 och är en global ledare inom design och produktion av textila golvplattor. Produkterna kombinerar design och innovation med funktionalitet och miljömässiga framsteg för att hjälpa kunderna att realisera sina designvisioner. Interface var en av de första verksamheterna som, i mitten av 1990-talet, offentligt förpliktade sig till hållbarhet. Mission Zero etablerades: att verksamheten år 2020 inte ska ha någon negativ miljöpåverkan. Mission Zero påverkar och inspirerar företaget till att hela tiden utveckla sig för att nå målet.Interface är på god väg att nå Mission Zero och företaget är uppmärksammat för det man hittills uppnått. Produkterna har också fått många priser, särskilt för design och innovation. Det senaste är The Athenaeum Good Design Award för World Textiles.