Bokslutskommuniké och delårsrapport oktober - december 2016

Väsentliga händelser under det fjärde kvartalet 2016

• Interfox Resources och det kinesiska bolaget Fame Dragon International Investment Ltd. träffade vid månadsskiftet juni/juli 2016 ett Memorandum of Understanding (”MoU”) beträffande försäljningen av 100% av aktierna i Bolagets cypriotiska dotterbolag Mezhlisa. Detta MoU innebar inte att ett slutligt försäljningsavtal träffats, men utgjorde en principöverenskommelse där IFOX gav Fame Dragon en förhandlingsexklusivitet. Denna exklusivitet förlängdes efter rapportperiodens utgång vid ett par tillfällen, senast fram till den 26 januari 2017, vilket meddelades av Bolaget den 16 november 2016 i samband med ett pressmeddelande som beskrev förhandlingsläget. Efter utgången av perioden har Bolaget meddelat att en affär ännu inte överenskommits och att man inte förlängt exklusiviteten.

• Aktietorget (AT) handelsstoppade bolagets aktie den 16 november 2016 samt därefter återigen den 21 november 2016. Det första stoppet baserades på att AT ansåg att det fanns ”en förväntan i marknaden” på att Bolaget skulle beskriva mer om förhandlingsläget. Det andra handelsstoppet verkställdes baserat på att marknadsplatsen bedömde att det råder stor osäkerhet kring bolagets informationsgivning samt dess förmåga att uppfylla de grundläggande krav på sundhet som gäller för ett noterat bolag. Handeln i bolagets aktie stoppades tills vidare.
  • Bolagets uppfattning är att Aktietorgets ställningstagande samt handelsstoppet är ogrundat och verkar för att handelsstoppet lyfts. Bolaget kommenterade situationen i pressmeddelanden den 16 november, mer i detalj den 28 november samt den 19 januari 2017 med anledning av att AT publicerade ett pressmeddelande om det fortsatta handelsstoppet samt deras avsikt att anmäla Bolaget till ATs disciplinkommitté. Sådan anmälan har lämnats in och disciplinkommitténs beslut om rekommendation till Aktietorgets styrelse kan troligen komma under mars månad.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Styrelsen fattade den 30 januari beslut om att, under förutsättning av efterföljande extra bolagsstämmas godkännande, genomföra en nyemission med företrädesrätt för Bolagets aktieägare om högst 22 089 402 kronor. Teckningstiden skall vara den 27 februari – 17 mars 2017.

• Beslutet godkändes av extra bolagsstämma den 16 februari 2017. Bolagsstämman beslutade vidare att bemyndiga styrelsen att med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, intill tiden för nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om nyemission av aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler, mot kontant betalning och/eller genom apport och/eller kvittning. Vid utnyttjandet av bemyndigandet skall emissionskursen bestämmas till marknadsvärdet. Styrelsens beslut om emission av aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler får medföra en sammanlagd ökning av antalet aktier i bolaget med högst 6 600 000 aktier (vid full teckning med stöd av sådana teckningsoptioner och/eller full konvertering av sådana konvertibler och före en eventuell omräkning enligt villkoren för teckningsoptionerna och/eller konvertiblerna).

Finansiell översikt koncernen; oktober – december 2016

(Jämförelsetal för motsvarande period under föregående år redovisas inom parenteser ())

• Nettoomsättning under perioden oktober – december uppgick till SEK 0 (0).
  • Resultat före skatt för perioden oktober – december uppgick till SEK 26 409 (-3 492) tusen
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till SEK – 6 335 (-5 463) tusen under det fjärde kvartalet 2016 (SEK -12 801 tusen hela 2016 och SEK -8 508 tusen 2015)
  • Likvida medel uppgick vid periodens slut till SEK 3 037 (6 388) tusen
  • Investeringar i OOO Bakcharneftegaz uppgick under det fjärde kvartalet till SEK 2 086 tusen.

Finansiell utveckling

Koncernen

Nettoomsättningen uppgick till SEK 0 (0). Koncernen rapporterar ett rörelseresultat om
SEK 23 961 (-5 058) tusen för perioden oktober - december 2016. Koncernen hade vid periodens utgång SEK  3 037 (6 388) tusen i kassan.

Kassaflödet från den löpande verksamheten under det fjärde kvartalet uppgick till SEK – 6 335 (-5 463) tusen, likvida tillgångar och andra kortfristiga fordringar uppgick vid periodens utgång till SEK 5 310

(6 798) tusen.

Resultat från andelar i intressebolag

Som ett resultat av att koncernen under perioden förvärvade ytterligare andelar av det ryska bolaget OOO Bakcharneftegaz (”BNG”) så övergick bolaget från att vara ett intressebolag till ett dotterbolag. Detta resulterar i att BNG från och med Q4 skall konsolideras i enlighet med redovisningsregler för koncernbolag. Då ett intressebolag övergår till att bli ett dotterbolag inom koncernen redovisas detta som om intressebolaget säljs och dotterbolaget förvärvas vid samma tidpunkt.

Den redovisningsmässiga försäljningen av intressebolaget följt av förvärvet av dotterbolaget ger en positiv resultatpåverkan om totalt 25 715 TSEK under 2016 i koncernen. Värdet på den ryska dotterbolaget är reglerat genom avtal och följaktligen tecknar moderbolaget nya aktier till detta värde.

Moderföretaget

Nettoomsättningen uppgick till SEK 0 (0). Bolaget rapporterar ett rörelseresultat om
SEK -2 568 (-2 474) tusen för perioden oktober – december 2016. Bolaget hade vid periodens utgång SEK 3 037 (6 388) tusen i kassan.

Finansiering

Bolaget upptog under perioden (månadsskiftet augusti/september) lånefinansiering från en grupp investerare (Gabrielsson Invest AB (2,5 miljoner), Trention AB (2,5 miljoner), Dividend Sweden AB (2 miljoner) samt Gryningskust Holding AB (3 miljoner)), totalt till ett belopp om SEK 10 miljoner. Lånen löper med 3% ränta per månad och förfaller till betalning den 31 mars 2017. Fullt garanterad företrädesemission genomförs under mars 2017, vilken beräknas tillföra Bolaget högst 22 089 402 kronor.

Ytterligare information om företrädesemissionen:

Företrädesemissionen medför teckning av högst 7 363 134 aktier. För varje befintlig aktie på avstämningsdagen den 23 februari 2017 erhålls en (1) teckningsrätt. Åtta (8) teckningsrätter berättigar till teckning av en (1) ny aktie till en teckningskurs om 3,00 kronor per aktie. Genom Företrädesemissionen kan aktiekapitalet komma att öka med högst 7 363 134,00 kronor till 66 268 211,00 kronor. Antalet aktier kan öka med högst 7 363 134 aktier till högst 66 268 211 aktier. Allmänheten ges möjlighet att teckna aktier i Erbjudandet utan företrädesrätt. Teckningstiden löper mellan 27 februari – 17 mars 2017. Bolaget har inte för avsikt att bedriva handel i teckningsrätter.

Bolagets aktieägare ska ha företrädesrätt att teckna de nya aktierna, varvid befintlig aktie ska berättiga till teckning av nya aktier (primär företrädesrätt). För det fall samtliga nya aktier inte tecknas med primär företrädesrätt ska dessa erbjudas samtliga aktieägare till teckning (subsidiär företrädesrätt). Om inte sålunda erbjudna aktier räcker för den teckning som sker med subsidiär företrädesrätt, ska aktierna fördelas mellan tecknarna i förhållande till det antal aktier de förut äger och i den mån detta inte kan ske, genom lottning.

För det fall att inte samtliga aktier tecknas med stöd av företrädesrätt (primär eller subsidiär), erbjuds allmänheten att lämna in anmälan om teckning utan stöd av företrädesrätt. För det fall dessa inte kan erhålla full tilldelning ska tilldelning ske i förhållande till det antal aktier som var och en har tecknat och om detta inte är möjligt genom lottning.

För det fall att inte samtliga aktier tecknas med stöd av företrädesrätt (primär eller subsidiär) eller av allmänheten (utan företrädesrätt) ska tilldelning i sista hand ske till garanterna med fördelning i förhållande till eventuella ställda garantiutfästelser, och om detta inte är möjligt genom lottning.

Teckning av aktier med stöd av företrädesrätt ska ske genom samtidig betalning. Betalning för aktier som tecknats utan stöd av företrädesrätt ska erläggas senast tre (3) bankdagar efter avsändande av avräkningsnota som utvisar besked om tilldelning.

Företrädesemissionen förutsatte godkännande av extra bolagsstämma som hölls den 16 februari 2017, vilket godkännande erhölls på bolagsstämman.

Memorandum (innehållande fullständiga villkor och anvisningar), teaser och anmälningssedel kommer att offentliggöras på bolagets hemsida (www.interfoxresources.se) senast i samband med att teckningstiden i den planerade företrädesemissionen inleds.

Förslag till vinstutdelning

Styrelsen har för närvarande inte för avsikt att föreslå Årsstämman att besluta om utdelning.

Transaktioner med närstående under kvartalet

Jonathan Collins fakturerade under det fjärde kvartalet 86 363 kronor för juridiska tjänster. Jonathan ersätts vid extra insatser utanför styrelseuppdraget enligt löpande räkning

Allmänt

Investeringar görs i det lokala bolaget OOO Bakcharneftegaz (”BNG”), i vilket Bolaget vid periodens utgång via det helägda dotterbolaget Mezhlisa Resources Cyprus Ltd (”Mezhlisa”) hade ett registrerat ägande om 50,1817 procent. Utöver detta har Mezhlisa överenskommit med partnern i BNG att Mezhlisa skall ha rätt att påkalla registrering av ytterligare ägande resulterande i att Mezhlisa erhåller 74 procents ägande i BNG redan i detta skede. Äganderättsregistrering kan genomföras när Interfox så påkallar och planeras i så fall genomföras i samband med ett eventuellt genomförande av en affär med en köpare av projektet. Fram till detta kan delregistreringar av ägande komma att genomföras, motsvarande det investerade beloppet Interfox genom Mezhlisa tillskjutit till BNG. Vid periodens utgång hade Bolaget tillfört BNG och därmed projektet USD 8 645 300.

Verksamheten i Tomsk har sedan i juli fokuserats på analysarbete på kontoret och undersökningar av kolväten erhållna vid årets tester i brunn 4 på licensblocket 71-1. Analyserna är dels analyser av erhållna data samt material från tester samt dels att fastställa vad som är ett lämpligt prospekteringsprogram för vidare undersökning av tillgången. Det kommande prospekteringsprogrammets tidpunkt för igångsättande samt exakta utformning är avhängigt ett eventuellt genomförande av en försäljning av projektet eller ej. Man arbetar med olika scenarier beroende på budget och tidplan och innefattar 3D-seismik samt borrande av en ny prospekteringsbrunn. Så snart Bolaget och BNG har tagit beslut om den slutgiltiga utformningen av prospekteringsprogrammet kommer detta att meddelas marknaden. I dagsläget planeras registrering av reserver hos GKZ att genomföras efter borrade av den nya brunnen.

Konsolidering av OOO Bakcharneftegaz

I samband med att Interfox Resources under oktober, genom sitt dotterbolag Mehliza, registrerat ett ägande i BNG överstigande 50 % så skall även det ryska bolaget numera konsolideras i Interfox Resorces koncernen. Detta har påverkat främst upptagna värden avseende intressebolagen som avyttrats och avseende tillgångsvärden som förvärvats. Kassaflödesmässigt har det inte påverkat i någon större utsräckning då det utökade ägandet har förvärvats genom kvittning av tidigare utlåning.

I och med att man förvärvade majoriteten av BNG och därmed konsoliderar bolaget i koncernen så skall 100 % av bolaget balansräkning redovisas i koncernen. Andelen av det Egna Kapitalet i BNG som inte kontrolleras av IFOX (49,82%) redovisas i det egna kapitalet under posten minoritetsintresse.

Övrig information

Bolagsstruktur

Interfox Resources AB (publ) äger 100% av Mezhlisa Resources Cyprus Ltd, vilka i sin tur per 31 december 2016 var registrerade som ägare av 50,1817% av OOO Bakcharneftegaz (”BNG”) i Tomsk, Ryssland.

Antal utestående aktier

Antal utestående aktier uppgår per utgången av det tredje kvartalet till 58 905 077 st.

Nedan följer en lista över de största aktieägarna i Interfox Resources AB (publ) per 2016-12-31.

Om Interfox Resources

Interfox Resources AB är ett prospekteringsbolag som identifierar och utvecklar råvarutillgångar, främst olje- och gastillgångar. Affärsverksamheten omfattar idag utveckling av Bolagets första tillgång, licens 71-1 ”Ellej-Igajskoje” i Tomskregionen i Ryssland. Strategin är att säkerställa olje- och gasreservernas storlek och beskaffenhet och sedan utveckla tillgången samt förbereda för en försäljning eller ett fördjupat samarbete med en strategisk partner.

Kontaktinformation och organisationsnummer

Interfox Resources AB (publ)

Eriksbergsgatan 10, 2 tr

Org nr: 556658-6797

Riskfaktorer

Bland huvudsakliga risker avseende Bolaget och branschen kan nämnas att Koncernens verksamhet är föremål för alla de risker och osäkerheter som verksamheter inriktade på prospektering samt förvärv, utbyggnad, produktion och försäljning av olja och gas är förknippade med. Alla värderingar av olje- och gasreserver samt olje- och gasresurser innehåller mått av osäkerhet. I många fall leder prospekteringsaktiviteter aldrig till utbyggnad och produktion. Koncernens eventuella oförmåga att behålla och expandera sina reserver skulle få en väsentlig negativ inverkan på Koncernens verksamhet, resultat och finansiella ställning. Koncernen kan även drabbas av olyckor och skador på anläggningar, miljö och människor samt naturkatastrofer. Varje större skada kan komma att få en negativ effekt på Koncernens förmåga att producera olja och gas.

Bolaget kan även i framtiden behöva vända sig till kapitalmarknaden för ytterligare kapitalanskaffning. Såväl storleken som tidpunkten för bolagets potentiella framtida kapitalbehov beror på ett antal faktorer, däribland reservernas beskaffenhet. Det finns risk för att erforderlig finansiering av verksamheten inte finns tillgänglig i rätt tid och till rimlig kostnad. Bolaget har haft och har en ansträngd relation till sin marknadsplats, Aktietorget. Det kan inte uteslutas att det påverkar Bolagets möjligheter att hålla en regelbunden handel i aktien. Aktietorget har anmält Bolaget till dess disciplinkommitté med rekommendation on avnotering. Beslut om rekommendation till Aktietorgets styrelse kan troligen komma under mars månad.

Kommande finansiella rapporter

Årsredovisning samt koncernredovisning för 2016 kommer att hållas tillgänglig för allmänheten hos Bolaget samt på Bolagets hemsida från den 27 april 2017.

Rapport för kvartal 1 2017 publiceras 18 maj 2017.

Årsstämma hålls den 18 maj 2017 i Stockholm.

Rapport för kvartal 2 samt 6 mån jan-juni 2017 publiceras 24 augusti 2017.

Rapport för kvartal 3 samt 9 mån jan-sept 2017 publiceras 23 november 2017.

Rapport för kvartal 4 samt bokslutskommuniké 2017 publiceras 22 februari 2018.

Finansiella rapporter, pressmeddelanden och annan information finns tillgängligt på Interfox Resources hemsida: www.interfoxresources.se

Denna delårsrapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisorer.

Styrelsen den 22 februari 2017.

Max Renard                                Charles Liu

Ordförande                                 Vice ordförande