Charles Liu blir oberoende styrelseledamot

Vid ett möte mellan Bolaget och Aktietorget 2016-01-27, framförde Aktietorget kravet att en av Bolagets styrelseledamöter måste vare oberoende. "Oberoende" innebär att en sådan person inte får vara kopplad till någon storägare och inte heller inneha några aktier i Bolaget.

Den enda i Bolagets styrelse som kunde uppfylla detta krav, bortsett från aktieinnehavet, var Charles Liu. Därför kontaktade Max Renard, Bolagets ordförande, Charles och framförde kravet på att han gjorde sig av med sitt innehav, vilket han om än motvilligt accepterade. Försäljningen fick dock inte ske förrän dagen efter att Bolaget publicerade sin Bokslutskommuniké 2015-02-17, eftersom reglerna förbjuder styrelsemedlemmar att handla i aktien under 30 dagar före en rapport.

Charles har nu sålt sitt innehav och uppfyller därmed Aktietorgets krav som oberoende styrelseledamot.

Naturligtvis fortsätter Charles sitt arbete i styrelsen med oförminskad kraft och spelar en mycket viktig roll i de förhandlingar som förs i Kina.

Charles Liu kommenterar:

"I wasn't happy when Max called me in late January and demanded that I sold my IFOX shares. However, I understand the reason and that we must follow the rules of Aktietorget. The fact that I now have sold my shares has no impact to my attitude towards the Company and I will certainly continue to do my outmost until we have concluded the intended sale of our Russian asset."