Delårsrapport juli - september 2016

Väsentliga händelser under tredje kvartalet 2016

• Interfox Resources AB och det kinesiska bolaget Fame Dragon International Investment Ltd. (”Fame Dragon”) träffade ett Memorandum of Understanding (”MoU”) beträffande försäljningen av 100% av aktierna i Bolagets cypriotiska dotterbolag Mezhlisa (pressmeddelande 4 juli 2016). Fame Dragon är ett helägt dotterbolag till det kinesiska bolaget GDZE. MoU:t är en principöverenskommelse där IFOX ger Fame Dragon förhandlingsexklusivitet under 120 dagar.

• Som ett led i förberedelserna inför en eventuell försäljning av Bolagets enda tillgång, Mezhlisa Resources Cyprus Ltd, beslutade styrelsen att Peter Klimt fr o m den 18 augusti skulle övergå från att vara VD för Interfox Resources AB till en roll som COO för Mezhlisa. Han fortsätter därmed att ansvara för verksamheten i Tomsk. Styrelseledamoten Anders Thorsell trädde samma dag in som tillförordnad VD för Interfox Resources AB (publ).

• Analyser av lätt olja från brunn 4, från den övre delen av vittringsskorpan samt den viktiga zonen J15 strax ovanför i brunn 4 perforerades. Analysen visar att det handlar om en lätt olja med låg svavelhalt och lågt innehåll av paraffin och sammanfattningsvis av mycket god kvalitet och utmärkt för petroleumraffinering.

• Aktietorgets styrelse meddelade efter rekommendation från disciplinkommittén att de tilldelat Interfox Resources AB en allvarlig erinran på grund av brister i bolagets regelefterlevnad men att de inte ansåg att överträdelsen var så allvarlig att den gav underlag för en avnotering. Bolagets notering kvarstår därmed och bolaget flyttades den 11 juli 2016 från den s k observationslistan till ordinarie handel.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Interfox Resources och det kinesiska bolaget Fame Dragon International Investment Ltd. träffade som ovan nämnts ett Memorandum of Understanding (”MoU”) beträffande försäljningen av 100% av aktierna i Bolagets cypriotiska dotterbolag Mezhlisa. Detta MoU innebar inte att ett slutligt försäljningsavtal träffats, men utgjorde en principöverenskommelse där IFOX gav Fame Dragon en förhandlingsexklusivitet. Denna exklusivitet förlängdes efter rapportperiodens utgång vid ett par tillfällen, nu gällande fram till den 26 januari 2017, vilket meddelades av Bolaget den 16 november 2016 i samband med ett pressmeddelande som beskrev förhandlingsläget.

• AktieTorget (AT) handelsstoppade bolagets aktie den 16 november 2016 samt därefter återigen den 21 november 2016. Det första stoppet baserades på att AT ansåg att det fanns ”en förväntan i marknaden” på att Bolaget skulle beskriva mer om förhandlingsläget. Det andra handelsstoppet verkställdes baserat på att marknadsplatsen bedömde att det råder stor osäkerhet kring bolagets informationsgivning samt dess förmåga att uppfylla de grundläggande krav på sundhet som gäller för ett noterat bolag. Handeln i bolagets aktie stoppades tills vidare.

• Bolagets uppfattning är att AktieTorgets ställningstagande samt handelsstoppet är ogrundat och kommer att verka för att handelsstoppet lyfts. Bolaget kommenterade situationen i pressmeddelanden den 16 november samt mer i detalj den 28 november.

Finansiell översikt koncernen; juli – september 2016

• Nettoomsättning under perioden juli - september uppgick till SEK 0 (0).

• Resultat före skatt för perioden juli - september uppgick till SEK -4 800 (-2 287) tusen

• Likvida medel uppgick vid periodens slut till SEK 8 476 (11 135) tusen

• Investeringar i OOO Bakcharneftegaz uppgick under det tredje kvartalet till SEK 4 481 tusen.

Finansiell utveckling

Koncernen

Nettoomsättningen uppgick till SEK 0 (0). Koncernen rapporterar ett rörelseresultat om
SEK -5 871 (-3 669) tusen för perioden juli - september 2016. Koncernen hade vid periodens utgång SEK

8 476 (11 135) tusen i kassan.

Kassaflödet från den löpande verksamheten under det tredje kvartalet uppgick till SEK -1 135 (-4 788) tusen, likvida tillgångar och andra kortfristiga fordringar uppgick vid periodens utgång till SEK 9 794 (11 775) tusen.

Moderföretaget

Nettoomsättningen uppgick till SEK 0 (0). Bolaget rapporterar ett rörelseresultat om
SEK -3 529 (-1 795) tusen för perioden juli - september 2016. Bolaget hade vid periodens utgång SEK

8 476 (11 135) tusen i kassan.

Finansiering

Bolaget upptog under perioden (månadsskiftet augusti/september) lånefinansiering från en grupp investerare (Gabrielsson Invest AB (2,5 miljoner), Trention AB (2,5 miljoner), Dividend Sweden AB (2 miljoner) samt Gryningskust Holding AB (3 miljoner)), totalt till ett belopp om SEK 10 miljoner. Lånen löper med 3% ränta per månad och förfaller till betalning den 31 mars 2017 vad avser hälften av lånen, medan den andra hälften förfaller den 31 december 2016, men långivarna har ställt sig positiva till att ersätta de lånen med nya lån med förfallodag 31 mars 2017.

Allmänt

Investeringar görs i det lokala bolaget OOO Bakcharneftegaz (”BNG”), i vilket Bolaget vid periodens utgång via det helägda dotterbolaget Mezhlisa Resources Cyprus Ltd (”Mezhlisa”) hade ett registrerat ägande om 35,61 procent. Efter periodens utgång registrerades ytterligare ägande, resulterande i att det registrerade ägandet per den 30 november 2016 uppgår till 50,1817 procent. Utöver detta har Mezhlisa överenskommit med partnern i BNG att Mezhlisa skall ha rätt att påkalla registrering av ytterligare ägande resulterande i att Mezhlisa erhåller 74 procents ägande i BNG redan i detta skede. Äganderättsregistrering kan genomföras när Interfox så påkallar och planeras i så fall genomföras i samband med ett eventuellt genomförande av en affär med en köpare av projektet. Fram till detta kan delregistreringar av ägande komma att genomföras, motsvarande det investerade beloppet Interfox genom Mezhlisa tillskjutit till BNG. Vid periodens utgång hade Bolaget tillfört BNG och därmed projektet USD 8 415 300. Bolaget har per den 30 november 2016 totalt investerat USD 8 645 300 i BNG och därmed projektet.

Verksamheten i Tomsk har sedan i juli fokuserats på analysarbete på kontoret och undersökningar av kolväten erhållna vid årets tester i brunn 4 på licensblocket 71-1. Analyserna är dels analyser av erhållna data samt material från tester samt dels att fastställa vad som är ett lämpligt prospekteringsprogram för vidare undersökning av tillgången. Det kommande prospekteringsprogrammets tidpunkt för igångsättande samt exakta utformning utformning är avhängigt ett eventuellt genomförande av en försäljning av projektet eller ej. Man arbetar med olika scenarier beroende på budget och tidplan och innefattar 3D-seismik samt borrande av en ny prospekteringsbrunn. Så snart Bolaget och BNG har tagit beslut om den slutgiltiga utformningen av prospekteringsprogrammet kommer detta att meddelas marknaden. I dagsläget planeras registrering av reserver hos GKZ att genomföras efter borrade av den nya brunnen.

Övrig information

Bolagsstruktur

Interfox Resources AB (publ) äger 100% av Mezhlisa Resources Cyprus Ltd, vilka i sin tur per 30 september  2016 var registrerade som ägare av 35,6% av OOO Bakcharneftegaz (”BNG”) i Tomsk, Ryssland. Efter periodens utgång registrerades ytterligare ägande, så att ägandet uppgår till 50,1817%. Per den 30 september 2016 hade Bolaget totalt investerat USD 8 415 301 i BNG, USD 671 650 under det tredje kvartalet isolerat.

Antal utestående aktier

Antal utestående aktier uppgår per utgången av det tredje kvartalet till 58 905 077 st.

Nedan följer en lista över de största aktieägarna i Interfox Resources AB (publ) per 2016-09-30.

(se lista i bifogad pdf-fil)

Om Interfox Resources

Interfox Resources AB är ett prospekteringsbolag som identifierar och utvecklar råvarutillgångar, främst olje- och gastillgångar. Affärsverksamheten omfattar idag utveckling av Bolagets första tillgång, licens 71-1 ”Ellej-Igajskoje” i Tomskregionen i Ryssland. Strategin är att säkerställa olje- och gasreservernas storlek och beskaffenhet och sedan utveckla tillgången samt förbereda för en försäljning eller ett fördjupat samarbete med en strategisk partner.

Kontaktinformation och organisationsnummer

Interfox Resources AB (publ)
Eriksbergsgatan 10, 2 tr
Org nr: 556658-6797

Ansvarig för investerarrelationer:
Thomas Häggkvist
Email: thomas@interfox.com
Telefon: +46 70 552 26 22

Riskfaktorer

Bland huvudsakliga risker avseende Bolaget och branschen kan nämnas att Koncernens verksamhet är föremål för alla de risker och osäkerheter som verksamheter inriktade på prospektering samt förvärv, utbyggnad, produktion och försäljning av olja och gas är förknippade med. Alla värderingar av olje- och gasreserver samt olje- och gasresurser innehåller mått av osäkerhet. I många fall leder prospekteringsaktiviteter aldrig till utbyggnad och produktion. Koncernens eventuella oförmåga att behålla och expandera sina reserver skulle få en väsentlig negativ inverkan på Koncernens verksamhet, resultat och finansiella ställning. Koncernen kan även drabbas av olyckor och skador på anläggningar, miljö och människor samt naturkatastrofer. Varje större skada kan komma att få en negativ effekt på Koncernens förmåga att producera olja och gas.

Bolaget kan även i framtiden behöva vända sig till kapitalmarknaden för ytterligare kapitalanskaffning. Såväl storleken som tidpunkten för bolagets potentiella framtida kapitalbehov beror på ett antal faktorer, däribland reservernas beskaffenhet. Det finns risk för att erforderlig finansiering av verksamheten inte finns tillgänglig i rätt tid och till rimlig kostnad. Bolaget har haft och har en ansträngd relation till sin marknadsplats, Aktietorget. Det kan inte uteslutas att det påverkar Bolagets möjligheter att hålla en regelbunden handel i aktien.

Justering jämförelsesiffror - koncernkonsolidering

Jämförelsesiffrorna för tidigare perioder i nedan redovisade räkningar har justerats mot tidigare offentliggjorda rapporter då bolaget ändrade princip avseende konsolideringen av dotter- och intressebolag i samband med utgången av 2015. Som ett resultat av detta avviker i viss utsträckning talen för tidigare perioder i denna rapport mot talen som redovisats i avlämnade rapporter under föregående redovisningsperioder.

Den huvudsakliga skillnaden mot tidigare redovisade siffror är konsolideringen av dotterbolaget Mezhlisa Resources Cyprus Ltd som i sin tur har det ryska OOO Bakcharneftergaz som intressebolag. Detta påverkar främst omfattningen av balansomslutningen samt goodwillavskrivningar i koncernen.

Efter periodens utgång registrerades ytterligare ägande, så att ägandet uppgår till 50,1817%. Därför kommer BNG från och med den 27 oktober 2016 att konsolideras som dotterbolag till Mezhlisa Resources Cyprus Limited.

Kommande finansiella rapporter

Bokslutskommuniké 2016 publiceras 22 februari 2017.

Årsstämma hålls den 18 maj 2017.

Finansiella rapporter, pressmeddelanden och annan information finns tillgängligt på Interfox Resources hemsida: www.interfoxresources.se

Denna delårsrapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisorer.

Styrelsen den 30 november 2016.

Max Renard                                    Charles Liu
Ordförande                                     Vice ordförande