Information avseende förhandlingarna med Fame Dragon

Interfox Resources AB (publ) (”Bolaget”) och det kinesiska bolaget Fame Dragon International Investment Ltd. (”Fame Dragon”) träffade i juni 2016 ett Memorandum of Understanding (”MoU”) beträffande försäljningen av 100% av aktierna i Bolagets cypriotiska dotterbolag Mezhlisa. Detta MoU innebar inte att ett slutligt försäljningsavtal träffats, men utgjorde en principöverenskommelse där IFOX gav Fame Dragon en förhandlingsexklusivitet, vilken nu förlängts till den 26 januari 2017

Förhandlingarna avseende försäljningen av Mezhlisa har pågått i över ett års tid. Bolaget och Fame Dragon träffade en principöverenskommelse den 28 juni 2016, varvid Bolaget gav Fame Dragon en förhandlingsexklusivitet i 120 dagar, till den 26 oktober, vilken först förlängdes till den 1 november och som sedermera förlängts till den 15 november 2016 och nu ytterligare förlängs till den 26 januari 2017 (dagen före det kinesiska nyåret). Parternas avsikt är att nå en överenskommelse inom den förlängda exklusiviteten men vill understryka att inga garantier kan lämnas på att så sker. Enligt kinesisk affärstradition bör pågående förhandlingar avslutas innan det kinesiska nyåret, vilket Bolaget valt att respektera, varför exklusiviteten förlängts till detta datum.

Fame Dragon har tidigare meddelat Bolaget i huvudsak vilka alternativa bolag, kontrollerade av GDZE-gruppen, som kan komma ifråga som köparbolag samt informerat Bolaget om vilka förberedelser som måste genomföras innan en affär kan genomföras. Dessa förberedelser har tagit väsentligt längre tid än väntat, men Fame Dragon har nu meddelat att de bör vara genomförda inom den nya exklusivitetsperioden.

Köpeskillingen har ännu inte slutligt fastställts och detta beräknas inte kunna göras förrän övriga villkor för transaktionen överenskommits.

Under den gångna exklusivitetsperioden har Fame Dragon även beretts möjlighet att genomföra en slutlig due diligence. Due diligence har genomförts, men Fame Dragon ges fortsatt tillfälle till kompletterande frågor och uppdateringar vid behov, speciellt beträffande de senaste resultaten från sommarens perforeringar och analyser vilka tidigare delgivits marknaden (se pressmeddelanden 160608 samt 161013).

Parterna har under förhandlingarna diskuterat villkoren för affären och som ett led i dessa förhandlingar ombads Bolaget att ta fram ett första utkast till överlåtelseavtal (”SPA”) tidigare i höstas (se pressmeddelande 160916). Emellertid har något sådant utkast ännu inte tagits fram då parterna bedömt att man ska invänta den slutliga strukturen för affären innan så sker.

Bolaget vill vara tydligt med att samtliga villkor för förvärvet fortsatt är under förhandling till dess att parterna ingått ett bindande avtal. Bolagets bedömning är att det i dagsläget inte finns någon information som ännu är tillräckligt tydlig och konkret för att Bolaget ska offentliggöra informationen till marknaden.

BNG har sedan sommaren haft en mer begränsad verksamhet och arbetsinsatserna har fokuserat på kompletterande analyser samt interna utvärderingar.

Bolagets styrelseordförande Max Renard kommenterar: "Jag är väl medveten om att detta har blivit en mycket utdragen affär, men som tidigare meddelat är vårt syfte att få till en så bra affär som möjligt för IFOX aktieägare. Det kan ofta ta viss tid, speciellt i affärer som denna, då det är många faktorer som påverkar. Jag vill återigen understryka att även om vi tar steg för steg framåt, så återstår en hel del arbete innan en affär kan avslutas. Därför uppmanar jag alla investerare att agera med eftertanke även fortsättningsvis."

Fame Dragon är ett Hongkong-baserat dotterbolag i det kinesiska råvarukonglomeratet GDZE-gruppen, med moderbolaget Guangdong Zhenrong Energy Co. Ltd (”GDZE”), baserat i Guangzhou, Kina. GDZE räknas som ett privat bolag, men största ägare med cirka 44 procents ägande är Zhuhai Zhenrong, som är ett statsägt bolag. Den sammantagna gruppen är ett av Kinas största oljebolag och helintegrerat med produktion, raffinering, lagring, trading och distribution etc. Huvudkontoret finns i Guangzhou i södra Kina men betydande kontor finns även i t ex Beijing, Hongkong, Singapore, Kunming m m.

Thomas Häggkvist, ansvarig för ekonomisk rapportering samt investerarrelationer. Email: thomas@interfox.com samt tel 070-552 26 22