Interfox Resources har fattat beslut om att genomföra företrädesemission om cirka 22 miljoner kronor

Styrelsen i Interfox Resources AB (publ) (”Interfox Resources” eller ”Bolaget”) har fattat beslut om att genomföra en nyemission om cirka 22 miljoner kronor med företrädesrätt för Bolagets befintliga aktieägare (”Företrädesemissionen”).

Företrädesemissionen förutsätter godkännande av extra bolagsstämma den 16 februari 2017. Kallelse skickas ut separat. Syftet med Företrädesemissionen är att tillföra rörelsekapital för att kunna tillvarata Bolagets befintliga affärsmöjligheter samt att reducera bolagets skulder. Bolagets ambition är att Företrädesemissionen skall vara fullt säkerställd genom teckningsförbindelser och garantier.

Bakgrund och motiv

Den 24 januari 2017 meddelade Interfox Resources att Bolaget ännu inte nått fram i förhandlingar med det kinesiska bolaget Fame Dragon. Styrelsen bedömer det som önskvärt att stärka Bolagets finansiella ställning för att på bästa sätt kunna tillvarata Bolagets affärsmöjligheter, t ex genom att fortsatt stötta verksamheten i Tomsk, att driva vidare förhandlingar avseende avyttring av verksamheten i Tomsk samt att avbetala kortfristiga lån till ett belopp om 10 miljoner kronor, som togs upp i tidigare nämnda syfte.

Styrelsen har därför beslutat, under förutsättning av bolagsstämmans efterföljande godkännande, att genomföra Företrädesemissionen.

Villkor för Företrädesemissionen

Vid full teckning i Företrädesemissionen tillförs Bolaget 22 089 402 kronor före emissionskostnader. Företrädesemissionen medför teckning av högst 7 363 134 aktier.

För varje befintlig aktie på avstämningsdagen den 23 februari 2017 erhålls en (1) teckningsrätt. Åtta (8) teckningsrätter berättigar till teckning av en (1) ny aktie till en teckningskurs om 3,00 kronor per aktie.

Genom Företrädesemissionen kan aktiekapitalet komma att öka med högst 7 363 134,00 kronor till 66 268 211,00 kronor.

Antalet aktier kan öka med högst 7 363 134 aktier till högst 66 268 211 aktier. Allmänheten ges möjlighet att teckna aktier i Erbjudandet utan företrädesrätt.

Teckningstiden löper mellan 27 februari – 17 mars 2017. Bolaget har inte för avsikt att bedriva handel i teckningsrätter.

Bolagets aktieägare ska ha företrädesrätt att teckna de nya aktierna, varvid befintlig aktie ska berättiga till teckning av nya aktier (primär företrädesrätt). För det fall samtliga nya aktier inte tecknas med primär företrädesrätt ska dessa erbjudas samtliga aktieägare till teckning (subsidiär företrädesrätt). Om inte sålunda erbjudna aktier räcker för den teckning som sker med subsidiär företrädesrätt, ska aktierna fördelas mellan tecknarna i förhållande till det antal aktier de förut äger och i den mån detta inte kan ske, genom lottning.

För det fall att inte samtliga aktier tecknas med stöd av företrädesrätt (primär eller subsidiär), erbjuds allmänheten att lämna in anmälan om teckning utan stöd av företrädesrätt. För det fall dessa inte kan erhålla full tilldelning ska tilldelning ske i förhållande till det antal aktier som var och en har tecknat och om detta inte är möjligt genom lottning.

För det fall att inte samtliga aktier tecknas med stöd av företrädesrätt (primär eller subsidiär) eller av allmänheten (utan företrädesrätt) ska tilldelning i sista hand ske till garanterna med fördelning i förhållande till eventuella ställda garantiutfästelser, och om detta inte är möjligt genom lottning.

Teckning av aktier med stöd av företrädesrätt ska ske genom samtidig betalning. Betalning för aktier som tecknats utan stöd av företrädesrätt ska erläggas senast tre (3) bankdagar efter avsändande av avräkningsnota som utvisar besked om tilldelning.

Företrädesemissionen förutsätter godkännande av extra bolagsstämma som avses hållas den 16 februari 2017, kallelse utfärdas separat. Huvudägaren, the Far East and Pacific Investments Inc. har åtagit sig att rösta för godkännande av styrelsens beslut om nyemission vid extra bolagsstämman.

Memorandum (innehållande fullständiga villkor och anvisningar), teaser och anmälningssedel kommer att offentliggöras på bolagets hemsida (www.interfoxresources.se) senast i samband med att teckningstiden i den planerade företrädesemissionen inleds.

Tidplan

1 februari 2017 Kallelse till extra bolagsstämma
16 februari 2017 Extra bolagsstämma
22 februari 2017 Första handelsdag* i aktien utan rätt att deltaga i Företrädesemissionen
23 februari 2017 Avstämningsdag, det vill säga aktieägare som är registrerade i aktieboken denna dag kommer att erhålla teckningsrätter som medför rätt att deltaga i Företrädesemissionen
27 februari 2017 Beräknad dag för offentliggörande av informationsmemorandum
27 februari–17 mars 2017 Teckningsperiod
Omkring den 22 mars 2017 Resultatet av Företrädesemissionen offentliggörs

*Förutsatt att nuvarande handelsstopp hävts.

VIKTIG INFORMATION

Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande om, eller inbjudan att, förvärva aktier i Interfox Resources. Ett informationsmemorandum avseende Företrädesemissionen som beskrivs i detta pressmeddelande kommer att upprättas och offentliggöras och hållas tillgängligt bland annat på Interfox Resources hemsida. Detta pressmeddelande utgör inte, helt eller delvis, ett erbjudande eller en inbjudan att förvärva eller teckna värdepapper i USA. Värdepapperna som refereras till häri får inte säljas i USA utan registrering, eller i enlighet med ett tillämpligt undantag från registrering, enligt U.S. Securities Act från 1933, i dess aktuella lydelse. Interfox Resources har inte för avsikt att registrera någon del av erbjudandet av värdepapperna i USA eller att genomföra ett offentligt erbjudande av värdepapperna i USA. Informationen i detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras eller distribueras, direkt eller indirekt, i Australien, Kanada, Hong Kong, Japan, Nya Zeeland, Singapore, Sydafrika, USA, eller i någon annan jurisdiktion där offentliggörande, publicering eller distribution av informationen inte skulle vara förenlig med tillämpliga föreskrifter.

Denna information är sådan information som Interfox Resources AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 januari 2017.