Kommuniké från Extra Bolagsstämma i Interfox Resources AB (publ)

Aktieägarna i Interfox Resources AB (publ) har den 18 maj 2016 hållit extra bolagsstämma i Stockholm, varvid följande beslut fattades.

Stämman beslutade att godkänna styrelsens tidigare beslut från 2016-04-27 om nyemission av högst 3 784 000 aktier, till en teckningskurs om 5,00 kronor per aktie varvid aktiekapitalet kan komma att öka med höst 3 784 000 kronor. Rätten att teckna aktierna tillfaller en på förhand vidtalad mindre grupp investerare, såsom tidigare meddelat i Pressmeddelande 28 april 2016. Teckning ska ske genom kontant betalning och/eller genom kvittning enligt de förutsättningar som anges aktiebolagslagen 13 kap 41 §. Enligt styrelsens bedömning är det lämpligt att sammanlagt 1 384 000 aktier betalas genom kvittning då en sådan kvittning kan ske utan skada för bolaget eller dess borgenärer. Vidare strider inte ett sådant beslut mot styrelsens emissionsbeslut.

Bolagsstämman beslutade vidare att med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, emittera högst 1 311 746 aktier till en teckningskurs om 5,00 kronor per aktie varvid aktiekapitalet kan komma att öka med högst 1 311 746 kronor. Rätten att teckna aktierna ska tillfalla the Far East and Pacific Investments Inc (”FEPI”) i enlighet med det aktieförvärvsavtal som ingicks mellan bolaget och FEPI i november 2013 rörande bolagets förvärv av dotterbolaget Mezhlisa Resources Cyprus Ltd (”Mezhlisa”). Betalning för av FEPI tecknade och tilldelade aktier skall ske genom kvittning av bolagets skuld till FEPI om 6 558 730 kronor. Skulden avser den tilläggsköpeskilling som bolaget enligt ovan nämnda avtal ska utge till FEPI.

Efter det att den riktade emissionen om högst 3 784 000 aktier enligt ovan har registrerats hos Bolagsverket har den övre gränsen för tilläggsköpeskillingen uppnåtts eftersom bolaget då har anskaffat USD 13 000 000 från marknaden relaterat till oljeprojektet i Tomskregionen. Vid eventuella framtida nyemissioner kommer således ingen ytterligare tilläggsköpeskilling att utgå.

Efter registrering av båda ovan nämnda emissioner kommer det totala antal aktier i Bolaget att uppgå till 58 905 007.

På extra bolagsstämman närvarade 31 aktieägare med röster motsvarande cirka 29,24 procent av det totala antalet röster i Bolaget. Stämman beslutade i enlighet med styrelsens framlagda förslag. Besluten fattades enhälligt. För mer detaljerad information om innehållet i besluten hänvisas till kallelsen till extra bolagsstämman samt de fullständiga förslagen till beslut som finns tillgängliga på bolagets hemsida.

Interfox Resources AB (publ)

Interfox Resources är ett bolag med inriktning på prospektering avseende olja och gas i Ryssland. I Ryssland kontrollerar bolaget en licens i Tomskregionen i västra Sibirien, Ellej-Igajskoje 71-1. Bolaget genomför ett arbetsprogram i syfte att omvandla resurser till reserver.