Uppdatering

Licensen för 71-1

Bolaget har i bokslutskommunikén 2016-02-17 meddelat att avsikten är att sälja dess andel i oljefältet 71-1 redan i nuvarande skick och att man därför inte avser att påbörja borrandet av någon ytterligare brunn. I stället är planen att den nya brunnen, #7, kommer att borras av den tilltänkte nya ägaren.

Baserat på de resultat Bolaget erhöll förra året från perforeringen och undersökningarna av brunn #4 och för att bättre passa den eventuellt tillträdande köparens tidsplan, har myndigheterna godkänt ändring av villkoren för licensen. Kravet på att borra en ny brunn eller att genomföra några ytterligare arbeten på fältet har tagits bort. I stället åligger det BNG, det lokala ryska företaget, att inom 12 månader lämna in en plan för hur och när framtida arbeten ska genomföras samt en rapport om de fyndigheter som gjorts i brunn #4. BNG erhöll det nya dokumentet igår och inom kort kommer det att publiceras på IFOX hemsida.

Verksamhet på 71-1

Trots att licensen inte kräver detta (se ovan), pågår arbeten på 71-1. Detta är i enlighet med de förhandlingar som förs med den tilltänkte köparen.

30 personer jobbar på fältet för närvarande. Just nu pågår borrande genom cementproppen i brunn #4, för att återigen öppna brunnen för ytterligare undersökningar.

Vintervägarna är fortfarande i bruk. Planen är att nästa vecka göra den första av de 6 perforeringar som kvarstår i brunn #4. Denna perforering ligger endast en meter ovanför vittringsskorpan.

För att kunna genomföra dessa arbeten, har redan 10 ton cement och 23 m3 diesel forslats ut till fältet. Man avser att transportera ut ytterligare 40 m3 diesel under nästa vecka.

Frågor från Aktietorget

I enlighet med vad som överenskommits, kommer Bolaget att lämna in svaren idag.