Intermecs handdatorer ökar effektiviteten på Dansk Supermarked

Danmarks största detaljhandelskoncern, Dansk Supermarked, ville effektivisera butikspersonalens arbete och samtidigt öka företagets omsättning. För att uppnå dessa mål investerade de under 2010 och 2011 i Intermecs mobila handdatorer CN50. Dansk Supermarked sparar redan nu tid, snart märks det förhoppningsvis också på omsättningen.

Bäst design till bra pris

Koncernen Dansk Supermarked är en av de snabbast växande verksamheterna inom dansk detaljhandel och består av sju detaljhandelskedjor och varuhuset Salling. Företaget finns i fem länder och har 43 000 medarbetare. I Sverige finns företaget representerat genom närmare 150 Nettobutiker.

Från början var det inte självklart att Dansk Supermarked skulle välja Intermec som leverantör. Handdatorer från tre olika leverantörer jämfördes noggrant. Dansk Supermarked hade en tydlig kravspecifikation inför valet av handdator. Förutom en rad grundkrav tittade de i huvudsak på pris, skärmstorlek, skärmens upplösning, batteriets livslängd, processorns kapacitet och säkerhetsinställningar för WiFi. Dessutom ville de ha en produkt som tål tuffa tag, som till exempel ett fall på betonggolv från ca 1,5 meters höjd.

-     Det som i slutändan avgjorde vårt val var att Intermecs produkter hade bäst design, och dessutom till ett bra pris. CN50 känns bra i handen och är smidig att jobba med, säger Kasper Jørgensen, IT-chef på Dansk Supermarked.

Att investeringen ska bidra till ökad omsättning var viktigt för Dansk Supermarked när de investerade i nya handdatorer. De nya handdatorerna skapar bättre kontroll över produkter som är på väg att sälja slut och genom att se till att varor inte blir slutsålda kan datorerna bidra till att omsättningen ökar. Dansk Supermarked följer upp investeringen genom att mäta andelen slutsålda varor. Målet är att kunna öka omsättningen till följd av investeringen redan under 2013.

Ökad flexibilitet i butikerna

Dansk Supermarked har fortfarande kvar sina stationära datorer men Intermecs produkter har inneburit positiva förändringar genom att arbetet blivit mer flexibelt och lätthanterligt. Arbetet har blivit effektivare för företagets medarbetare och framförallt för butikscheferna som nu kan sköta sitt jobb ute i butiken istället för att sitta framför datorn på kontoret.

-     Målet med Intermecs produkter är inte bara att spara tid utan även att göra det dagliga arbetet enklare. De anställda är nöjda med de nya handdatorerna och uppskattar att de kan genomföra arbetet på plats ute i butiken, säger Kasper Jørgensen.

Dansk Supermarked använder CN50 till tre olika arbetsmoment. I första hand handlar det om att hålla koll på antal varor på butikshyllorna och i lagret för att förhindra att varor säljer slut. I övrigt används den för att beställa etiketter och för att registrera varor i butiken som passerat bäst-före-datum.

Handdatorn CN50 levererar hög prestanda inom röst- och datakommunikation och fungerar utmärkt för mobilt arbete ute i butiken. I CN50 är det standard med en högpresterande 3 MP färgkamera och möjlighet att scanna streckkoder. Inbyggd Bluetooth ger också säker och trådlös anslutning till headset, mobila skrivare och andra Bluetooth-kompatibla enheter.

Fortsatt samarbete

Samarbetet mellan Intermec och det danska detaljhandelsföretaget är ännu i inledningsskedet men Dansk Supermarked är nöjda med de nya produkterna och ser ljust på det fortsatta samarbetet.

-     Vi är nöjda med Intermecs produkter som vi använder idag. I takt med att vi öppnar nya butiker så behöver vi också fler produkter för att hantera logistiken. Förmodligen kommer vi investera i fler av Intermecs produkter i framtiden, säger Kasper Jørgensen.

Även Intermec hoppas på en fortsättning:

-     Vi är väldigt glada över samarbetet med Dansk Supermarked och ser fram emot fortsättningen, säger Bo Simon Larsen, Country Manager Denmark på Intermec Technologies.

Faktaruta

Profil

• Dansk Supermarked är Danmarks största detaljhandelskoncern som består av sju detaljhandelskedjor och varuhuset Salling.
  • Verksamheten har ca 43 000 medarbetare fördelat på fem länder.
  • I koncernen ingår ca 1 300 butiker.
  • Årsomsättningen uppgår till 66 miljarder danska kronor.

Problemet

• Butikscheferna använde sina stationära datorer på kontoret och hade inte tillräckligt mycket tid i butiken.

Mål

• ROI inom några år
  • Underlätta arbetet för medarbetarna

Lösning

• Intermecs CN50 mobila handdatorer

• Mer flexibelt arbete för de anställda
  • De anställda sparar tid och ökar fokus

Ytterligare information:

Bo Simon Larsen

Country Manager Denmark

Intermec Technologies AB

E-post: bo.larsen@intermec.com

För bilder (klicka på valfri bild för högupplöst version - eller kontakta):
Helen Crowe Blomgren
Informedia Communications
E-post: helen@informedia.se

Om Intermec:

Intermec är ett av världens ledande företag inom utveckling, tillverkning och integrering av system för automatisk datainsamling, Intellitag RFID-system, mobil databehandling, nätverks- och radiokom­munikationslösningar, streckkodsskrivare och etiketter. Intermecs produkter och tjänster används inom industrier världen över för att förbättra produktiviteten, kvaliteten och tillgängligheten i verksamheten.
Lokala kontor finns i Stockholm, Köpenhamn och Oslo. För mer information: www.intermec.se