Internationella Engelska Skolan - Delårsrapport (1 juli -  31 december 2016)

Utveckling i verksamheten under kvartal 2 (oktober-december)

• Omsättningen steg med 15,6 % jämfört med motsvarande kvartal föregående år, främst tack vare ett högre elevantal samt statliga bidrag avseende Lärarlönelyftet och Läxhjälp, och uppgick till 544,4 Mkr (471,0)
  • Antalet elever i den svenska verksamheten vid höstterminens slut uppgick till 21 407 (19 795)
  • Antal köregistreringar uppgick vid kvartalets utgång till ca 133 000, en ökning med ca 11 000 köregistreringar (9 %) jämfört med den 30 september 2016
  • Rörelseresultatet (EBIT) för perioden steg med 22,4 % jämfört med motsvarande kvartal föregående år och uppgick till 55,2 Mkr (45,1). Rörelsemarginalen uppgick därmed till 10,1 % (9,6 %)
  • Kvartalets resultat uppgick till 42,6 Mkr (34,2)
  • Resultatet per aktie uppgick till 1,06 kr (0,85)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 114,5 Mkr (72,3)
  • Den 9 november slutfördes förvärvet av 50 % av aktierna i de tre spanska skolbolag som tillsammans bildar Grupo Educativo Elians till en köpeskilling om 5 MEuro. De tre skolorna omsätter 12,4 MEuro och har ca 1 600 elever

Utveckling i verksamheten under perioden (juli – december)

• Omsättningen steg med 13,8 % jämfört med motsvarande period föregående år och uppgick till 958,7 Mkr (842,8)
  • Rörelseresultatet (EBIT) justerat för jämförelsestörande poster för perioden steg med 19,3 % jämfört med motsvarande period föregående år och uppgick till 91,2 Mkr (76,5). Den justerade rörelsemarginalen uppgick därmed till 9,5 % (9,1 %)
  • Periodens resultat uppgick till 65,6 Mkr (57,3)
  • Resultatet per aktie uppgick till 1,64 kr (1,43)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 202,3 Mkr (119,7)

VD:s kommentarer

Under det andra kvartalet mätte vi för första gången IES bidrag till att höja elevernas prestationer under tre år på högstadiet. Mätningen gjordes genom att jämföra resultaten i de nationella proven för 2016 (årskurs 9) och 2013 (årskurs 6). IES bidrag från årskurs 6-9, det vi kallar ”Skoleffekten”, visar sig vara betydande och överlägset det nationella snittet - oavsett elevkårens socioekonomiska bakgrund.

IES gör inte något urval av elever, skolorna ligger i stor utsträckning i så kallade ”lågstatusområden” och andelen elever med utländsk bakgrund är högre än genomsnittet i Sverige. Samtidigt belägger alltså våra beräkningar av skoleffekt att samma elever förbättrar sig mer i Internationella Engelska Skolan än i kommunalt drivna skolor. Det här visar att det är lärande, kompetens, kultur, ledarskap och andra mjuka faktorer som styr utfallet i utbildningen, - inte lärartäthet, ägarform eller andra i debatten upphöjda mantra.

Vi slutförde under kvartalet vårt spanska förvärv. Vi har haft en bra start på vårt samarbete och i januari förlade vi vår årliga rektorskonferens i våra spanska skolor för att skapa utbyte och internationell utblick.

Fokus i Spanien ligger under det närmaste halvåret på att förstärka kvalitetssystem och den finansiella kontrollen. Vi förväntar oss att under hösten 2017 fortsätta vår förvärvsbaserade tillväxt i Spanien.

Starkt resultat – osäker omvärld
IES tillväxt och lönsamhet låg under kvartalet i nivå med våra förväntningar. Omsättningen ökade, jämfört med samma period förra året, med 15,6 procent till 544,4 miljoner kronor. Totala intäkter per elev ökade med 6,9 procent. I intäkterna ingår 5,5 miljoner kronor i statligt bidrag för läxhjälp och 15,1 miljoner kronor i statligt bidrag för Lärarlönelyftet. Exkluderas båda dessa bidrag ökade totala intäkter per elev med 3,0 procent. Rörelseresultatet, EBIT, steg med 22,4 procent till 55,2 miljoner kronor, motsvarande en EBIT-marginal på 10,1 procent.

Resultatet är starkt. Samtidigt ser vi med viss oro på utvecklingen, dels när det gäller statliga beslut som påverkar oss, dels när det gäller den kommunala ersättningen i relation till löneglidningen bland lärare.

Under hösten såg vi en påtaglig risk för att en momskompensation för privat utförda välfärdstjänster skulle sänkas från 6 till 5 procent. Vi kan konstatera att ingen sådan ändring infördes. Fortfarande finns dock en oro för att ett förslag kommer längre fram.

Under kalenderåret 2016 tilldelades IES extra medel för läxhjälpsmedel motsvarande cirka 18 miljoner kronor. Det är osäkert om det statsbidraget kommer att ha samma utformning under 2017.

Den enskilt största utmaningen är dock bristen på lärare och de stigande lönerna som inte kompenseras i form av höjd skolpeng.

Uppräkningen av skolpengen för kalenderåret 2017 ligger cirka 0,5 procentenheter lägre än föregående år. Det motsvarar omkring 10 miljoner kronor i nuvarande verksamhet. Detta kopplat till att det fortfarande finns en stark löneglidning uppåt skapar en viss lönsamhetspress på verksamheten.

Vi försöker att kompensera för detta genom effektiviseringar inom icke personalrelaterade kostnader, vilket resulterat i att kostnaden per elev för lokaler och administration under det första halvåret, justerat för jämförelsestörande poster, låg i nivå med föregående år. När vi planerar och genomför effektiviseringar är vi noga med att de inte negativt påverkar den utbildningskvalitet vi erbjuder våra elever.

I den kommunala ersättningen per elev ingår en ersättning motsvarande kommunens lokalkostnader för skolverksamheten. Det är i det sammanhanget bekymmersamt att vissa kommuner inte redovisar den faktiska kostnaden för lokaler genom att helt ta bort avkastningskravet för fastigheter där skolverksamhet bedrivs. Det i sin tur utgör en faktor som påverkar hur låg uppräkningen av skolpengen blir.

Det här är problematiskt, då det krävs många nya skolbyggnader framöver. I exempelvis Stockholm behöver 40 nya skolor byggas. Vi bidrar till att minska kommunernas investeringsbehov genom vårt nära samarbete med fastighetsbolag, samtidigt som det är direkt kontraproduktivt att inte visa faktiska kostnader för skattebetalarna på det sätt som nu görs i ett antal kommuner.

Stort antal nyetableringar
Under det andra kvartalet slutfördes rekryteringen av rektorerna till våra nya skolor i Årsta, Landskrona, Södertälje och Helsingborg som öppnar hösten 2017. Vi har även påbörjat introduktioner av rektorerna, inklusive planering för rekrytering och intagning i våra nya skolor. Vi känner oss, mot bakgrund av det stora intresse vi ser för skolorna, trygga med att antalet klasser och elever kommer att nå tillfredsställande nivåer.

Vi har tidigare annonserat att IES 2018 kommer öppna skolor i Sundbyberg och Huddinge (Länna). Efter utgången av det andra kvartalet kommunicerade vi att vi lämnat in fem ansökningar till Skolinspektionen om att få etablera och bedriva för- och grundskole-verksamhet, F-9, i Huddinge (Länna), där starten som nämnts beräknas ske 2018, samt Österåker, Östersund, Skellefteå och Ekerö kommun, med start tidigast 2019. Vidare ansöker vi om att få utöka vår nuvarande grundskoleverksamhet med F-3 i Halmstad och Huddinge (Flemingsberg), med start tidigast 2019. Vi har därutöver åtta godkända tillstånd för skolor som vi ännu inte utnyttjat. Vi har tillstånd i Malmö, Stockholm (Mariehäll), Stockholm (Spånga) och Sollentuna, för F-9, och i Haninge, Karlskrona, Luleå och Växjö, för 4-9. Därutöver har vi tillstånd att utöka årskurserna på våra befintliga skolor i Borås och Linköping till att även omfatta F-3, i Järfälla årskurs 4-5 och i Sundsvall, där en utbyggnad av skolbyggnaden pågår, årskurs 3.

Ordinarie inspektion
Skolinspektionens ordinarie tillsyn av IES har inletts och kommer att pågå under februari till maj. Samtliga våra skolenheter granskas. Vi står väl rustade inför detta, men förutsätter att en så omfattande genomlysning kommer att leda till ett antal påpekanden från Skolinspektionen. Det är naturligt i den svenska tillsynen, som är en avvikelseinspektion. Inspektionerna leder däremot inte till något sammanhållet utlåtande om kvaliteten i verksamheten.

Angrepp på fritt företagande
Reepaluutredningen har fått stort medialt genomslag i Sverige. Utredningen är ett försök att med en grävskopa rasera valfrihet och initiativkraft med ett förbud mot företagande, förklätt som vinsttak.

IES grundades på en idé om att berika och bidra till den pedagogiska mångfalden och bygger på tanken om en lugn och trygg arbetsmiljö där elever kan fokusera på lärande och lärare på att undervisa. Vi erbjuder en mångkulturell miljö, med en hög andel elever med utländsk bakgrund, där vi säkerställer att alla kan nå sin potential. Upp till hälften av undervisningen bedrivs på engelska; eleverna lär sig fullt behärska engelskan, som nyckeln till världen. Omkring 700 lärare har rekryterats från andra länder, för att undervisa i våra skolor i ämnen där det är svårt att finna kvalificerade lärare i Sverige, som matematik och naturvetenskap. Detta är ett väsentligt bidrag till lärarförsörjningen i ett läge av svår lärarbrist i Sverige.

De här idéerna har burit frukt sedan starten för 24 år sedan tack vare en kvinna som sa upp sin anställning och utan kapital skapade någonting som gör skillnad och som kommit att bli Sveriges fjärde största och mest framgångsrika huvudman inom grundskolan.

Vi har genom att utgöra ett alternativ bland annat bidragit till att bryta den bostadssegregation som råder i Sverige. Stöd och läxhjälp varje dag utgör en naturlig del på alla våra skolor och vi ger våra elever möjlighet att jämföra sina kunskaper med övriga skolor i världen genom vårt samarbete med Cambridge.

Allt detta vill man kasta ut och förstöra och genom Reepalus förslag skapa oreda, osäkerhet, utrota mångfalden och valfriheten samt eliminera och förminska företagande och personligt engagemang.

En skola för alla
Inom IES fortsätter vi vårt arbete med att erbjuda en av Sveriges bästa skolor, med ett ytterst långsiktigt perspektiv. Vi lägger stor kraft på att hitta, rekrytera, behålla och utveckla duktiga ledare och lärare samt övrig personal. Vi finns här för att säkerställa att IES fortsatt är en respekterad aktör inom grundskolan och gymnasiet och att barn i Sverige, oavsett bakgrund, ska få möjlighet att nå sin fulla potential.

Ralph Riber

För ytterligare information kontakta:

Johan Hähnel, IR-ansvarig, tel. 070 605 6334, Ralph Riber, Verkställande direktör, tel. 070 875 6689 eller Fredrik Åkerman, CFO, tel. 070 415 2365.

Telefonkonferens i samband med publicering av kvartalsrapporten:
Ralph Riber, VD och Fredrik Åkerman, CFO kommer idag, torsdagen den 23 februari, klockan 10.00 att hålla en telefonkonferens i samband med publicering av kvartalsrapporten. Telefonkonferensen kommer att hållas på engelska. För att delta i telefonkonferensen, ring följande telefonnummer; +46 8 5059 6306 och slå sedan deltagarkoden; 59035777#. Presentationsmaterialet kommer att finnas tillgängligt innan konferensen börjar på IES webbsida via: http://corporate.engelska.se/financial-information/reports-and-presentations.

Kommande rapporter
Delårsrapport Q3 2016/17 – 18 maj 2017
Bokslutskommuniké 2016/17 – 23 augusti 2017

Denna information är sådan information som Internationella Engelska Skolan i Sverige Holdings II AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 23 februari 2017, kl. 08.00 CET.