Internationella Engelska Skolan öppnar ny skola i Skellefteå

Den 14 juni 2018 meddelades att diskussioner förts mellan Skellefteå kommun och Internationella Engelska Skolan(”IES”) om att öppna en skola i kommunen 2019. Diskussionerna avsåg möjlighet för IES att bedriva verksamheten i den av kommunen ägda Brännanskolans lokaler.

IES har nu tecknat hyresavtal med Skellefteå Industrihus AB som ägs av Skellefteå kommun om att starta verksamheten med start läsåret 2019/20. Verksamheten kommer att omfatta grundskola från förskoleklass till årskurs 9 och fritidshem. Initialt beräknas antalet klasser uppgå till 10 och fullt utbyggd omfattar skolan 20 klasser.

”Vi tror på att ett konkurrenskraftigt och internationellt näringsliv skapar en attraktiv och växande arbetsmarknad. För att uppnå detta är det en förutsättning att näringslivet kan rekrytera experter till sina verksamheter och att Skellefteå upplevs som en attraktiv plats för både svenska och utländska familjer, säger Kristina Sundin Jonsson, kommunchef i Skellefteå.

”Skellefteås näringsliv såväl som föräldrar har under lång tid framfört önskemål om den typ av pedagogik Internationella Engelska Skolan erbjuder. Det har vi lyssnat på och vi tror att den här etableringen och Skellefteås utbildningsmöjligheter som helhet är avgörande för fortsatt hållbar tillväxt”, säger Maria Marklund (S), kommunalråd i Skellefteå kommun.

Annette Brodin Rampe, VD för Internationella Engelska Skolan kommenterar: ”Vi har fått ett fantastiskt välkomnande från Skellefteå kommun. Vår etablering är ett mycket bra exempel på hur vi genom ett nära samarbete med kommunen, boende och framgångsrika internationella företag blir en del av lösningen för att säkerställa tillgången på utbildning av högsta kvalitet i kommunen. Vi ser fram emot att vara med och bidra till Skellefteås och dess invånares framtid.”

Johan Hähnel, IR-ansvarig IES
E-post: johan.hahnel@engelska.se

Denna information är sådan information som Internationella Engelska Skolan i Sverige Holdings II AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 november 2018 kl 10.00 CET.

Internationella Engelska Skolan, IES, är en av de ledande fristående aktörerna inom utbildning i Sverige, med cirka 25 600 elever i 36 skolor vid läsårets början 2018/19 samt 1 800 elever i de helägda skolorna i Spanien. IES bedriver skolverksamhet från förskoleklass i grundskolan till och med gymnasiets tredje årskurs. Huvudinriktningen är på årskurserna 4-9, vad som internationellt benämns ”middle school”. Inom grundskolan är IES den ledande enskilda huvudmannen, med nio av de tio största friskolorna i Sverige. Ifråga om resultat på de nationella proven i årskurs 9 presterar IES långt över snittet för skolor i Sverige.

Internationella Engelska Skolan grundades 1993 och är inne på sitt 26:e verksamhetsår. Skolorna har under alla år präglats av tre starka övertygelser hos grundaren Barbara Bergström:

Upp till hälften av undervisningen bedrivs på engelska, av lärare som har engelska som modersmål. Drygt 700 lärare med kvalificerad utländsk lärarexamen – från främst Kanada, USA, Storbritannien och Sydafrika – undervisar i IES-skolorna.

Verksamheten har uppvisat en stark tillväxt i antal elever. Omsättningen har de senaste tio åren ökat organiskt med i snitt 19 procent per år. Under det senaste räkenskapsåret 2017/2018, som avslutades den 30 juni 2018, uppgick omsättningen till 2 347,9 MSEK, vilket är en ökning med cirka 15 procent från föregående år. I kön för att få en plats under nuvarande och kommande år fanns per den 30 juni 2018 cirka 190 000 anmälningar.

Internationella Engelska Skolan är sedan slutet av september 2016 noterad på Nasdaq Stockholm, Mid Cap, med kortnamnet ”ENG”. Största ägare av IES är (indirekt), amerikanska TA Associates, nära knutet till ledande universitet och stiftelser i USA, samt grundaren Barbara Bergström. Övriga större ägare var i slutet av juni 2018 Paradigm Capital, investmentbolaget Öresund, Swedbank Robur fonder, Tredje AP-fonden, SEB fonder och AMF Försäkring & Fonder (ägt gemensamt av LO och Svenskt Näringsliv).