Ralph Riber lämnar sin position som VD och koncernchef

Ralph Riber lämnar sin position som VD och Koncernchef för Internationella Engelska Skolan i Sverige Holdings II AB (IES) per den 7 augusti. CFO Fredrik Åkerman har av IES styrelse utsetts till tillförordnad VD och Koncernchef från samma dag. Fredrik Åkerman har sedan 2013 varit CFO för IES och har lång erfarenhet som VD och CFO i större organisationer. Rekrytering av ny VD och Koncernchef inleds omgående och kommer att ledas av styrelsens ordförande Per Båtelson.

”Jag vill uttrycka stor tacksamhet för vad Ralph har åstadkommit under sina fyra år som VD för IES med att ytterligare professionalisera och utveckla IES. Under Ralphs ledarskap har koncernen haft en mycket positiv utveckling, genomfört en börsnotering och vi har idag en stabil plattform för vårt fortsatta arbete. Huvudägarna och styrelsen finner därför tidpunkten lämplig för ett VD-byte nu när IES tar nästa steg i utvecklingen för att ta tillvara våra stora framtida tillväxtmöjligheter”, säger Per Båtelson, ordförande i IES.

”Jag vill personligen tacka Ralph Riber för hans stora insatser för Internationella Engelska Skolan under de viktiga åren med ny huvudägare och sedan börsnotering. Jag har särskilt uppskattat hans hårda och övertygade arbete för att säkra vad vi står för, med ordning i skolan, internationell karaktär och höga akademiska ambitioner”, kommenterar Barbara Bergström, grundare av IES.

”Det har varit många spännande år att tillsammans med IES alla medarbetare utveckla verksamheten och bygga de strukturer som är viktiga för att skapa en stabil verksamhet. IES är en unik organisation med ett starkt koncept som har alla förutsättningar att utvecklas vidare. Det har varit mycket stimulerande att först som styrelsemedlem följa IES utveckling och därefter leda verksamheten tillsammans med mycket kompetenta medarbetare”, kommenterar Ralph Riber, VD och koncernchef för Internationella Engelska Skolan.

Johan Hähnel, IR-ansvarig IES
E-post: johan.hahnel@engelska.se

Denna information är sådan information som Internationella Engelska Skolan i Sverige Holdings II AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 7 augusti 2017 kl 08.15 CET.

Internationella Engelska Skolan, IES, är en av de ledande fristående aktörerna inom utbildning i Sverige, med cirka 21 400 elever i 30 skolor läsåret 2016/17. IES bedriver skolverksamhet från årskurs 1 i grundskolan till och med gymnasiets tredje årskurs. Huvudinriktningen är på årskurserna 4-9, vad som internationellt benämns ”middle school”. Inom grundskolan är IES den ledande enskilda huvudmannen, med nio av de tio största friskolorna i Sverige. Ifråga om resultat på de nationella proven i årskurs 9 presterar IES långt över snittet för skolor i Sverige.

Internationella Engelska Skolan grundades 1993 och är inne på sitt 24:e verksamhetsår. Skolorna har under alla år präglats av tre starka övertygelser hos grundaren Barbara Bergström:

Upp till hälften av undervisningen bedrivs på engelska, av lärare som har engelska som modersmål. Drygt 700 lärare med kvalificerad utländsk lärarexamen – från främst Kanada, USA, Storbritannien och Sydafrika – undervisar i IES-skolorna.

Verksamheten har uppvisat en stark tillväxt i antal elever. Omsättningen har de senaste tio åren ökat organiskt med i snitt 19 procent per år. Under det senaste räkenskapsåret 2015/2016, som avslutades den 30 juni 2016, uppgick omsättningen till 1 807 MSEK, vilket är en ökning med cirka 17 procent från föregående år. I kön för att få en plats under nuvarande och kommande år fanns per den 31 mars 2017 cirka 144 000 anmälningar.

Internationella Engelska Skolan är sedan slutet av september 2016 noterad på Nasdaq Stockholm, Mid Cap, med kortnamnet ”ENG”. Största ägare av IES är amerikanska TA Associates, nära knutet till ledande universitet och stiftelser i USA, samt grundaren Barbara Bergström. Övriga större ägare var i slutet av juni 2017 Swedbank Robur fonder, investmentbolaget Öresund, Norron Asset Management, Tredje AP-fonden och AMF Försäkring & Fonder (ägt gemensamt av LO och Svenskt Näringsliv).