Årets Internetdagarna 23-24 november i Stockholm – 16 evenemang om internet

Report this content

Hur får vi en jämställd teknikbransch? Hur bevarar vi friheten på nätet? Och kan internet få fart på rymdturismen? Det är några av alla de frågeställningar som kommer att diskuteras under Internetdagarna, som arrangeras på Waterfront i Stockholm den 23-24 november.

Internetdagarna har i över ett decennium varit Sveriges viktigaste mötesplats för människor som arbetar med utveckling och användning av internet. Sedan två år tillbaka arrangeras konferensen som en mötesplats där en rad olika endagsevent med olika arrangörer går av stapeln samtidigt, alla med fokus på internet ur olika perspektiv. I år arrangeras 16 evenemang under två dagar och därtill en rad workshops, möten och mingel.

För den trogne besökaren av Internetdagarna märks en del bekanta namn – men vi har också adderat såväl nya evenemang som arrangörer till mixen. Utöver de olika evenemangen erbjuds gemensamma keynote-talare. Bland årets huvudtalare finns Evgenij Morozov, forskare och skribent med fokus på teknikens politiska och sociala effekter, med ursprung i Vitryssland och numera verksam i USA. Han är mycket kritisk till hypotesen att internet fungerar demokratiserande i en totalitär stat; nätet kan likaväl göras till ett verktyg för effektivare förtryck.

Övriga keynote-talare är:

Daniel Sinker, föreståndare för Knight-Mozilla OpenNews, som sprider webbteknik och webbutveckling inom journalistiken. Trivia om Sinker är att han låg bakom det uppmärksammade och omtalade Twitterkontot @MayorEmanuel, där det märktes att han har sina rötter i punkkulturen.

Nnenna Nwakanma, aktivist och regional samordnare för World Wide Web Foundation på den afrikanska kontinenten, vars arbete är inriktat på att främja mänskliga rättigheter.

Ethan Zuckerman, medieforskare, internetaktivist och författare till boken Rewire: Digital Cosmopolitans in the Age of Connection, som vann Zócalo Book Prize.

Kathryn Parsons, grundare av det digitala utbildningsföretaget Decoded, planerar att förklara för Internetdagarnas besökare varför framtiden står skriven i kod.

Hilary Mason, grundare och CEO för Fast Forward Labs, ett företag som forskar på smarta apparater, och knuten till riskkapitalfirman Accel Partners som Data Scientist. Är även ledamot av New Yorks teknik- och innovationsråd.

Läs mer om programmet på Internetdagarnas webbplats, http://www.internetdagarna.se/

För vidare information, vänligen kontakta:

Maria Ekelund, kommunikationschef, 070 777 44 87, maria.ekelund@iis.se
Niklas Serén, projektledare Internetdagarna, 0769 41 75 12, niklas.seren@iis.se