Domännamnsauktion ger 1,3 miljoner kronor extra till svensk internetutveckling

Report this content

Internetstiftelsen IIS auktion av Sveriges kortaste domännamn är nu avslutad och 18 .se-domännamn som aldrig tidigare varit möjliga att registrera har fått nya innehavare. Resultatet – 1,3 miljoner kronor som kommer att användas till internetsatsningar i Sverige

Högsta resultat blev det för domänen 3.se som köptes för 315 201 kronor, följd av 6.se (200 651 kronor) och j.se (129 000 kronor). Genomsnittspriset per domännamn blev 74 733 kronor. Domännamnen har auktionerats ut på auktionssajten Tradera för att ge alla intresserade en möjlighet att vara med och buda.

Det är första gången det varit möjligt att bli innehavare till ett .se-domännamn med endast ett tecken. De aktuella domännamnen har auktionerats ut av internetstiftelsen IIS, en oberoende allmännyttig organisation som sköter den svenska toppdomänen .se och verkar för en positiv utveckling av internet i Sverige. Auktionerna är ett led i IIS pågående arbete för att ha så få spärrade .se-domännamn som möjligt.

– Pengarna kommer att gå oavkortat till vårt fortsatta arbete för att utveckla internet och dess användning i Sverige, till exempel vår skoltävling Webbstjärnan, våra Barnhack där unga lär sig programmeringens grunder och vårt Internetmuseum, säger IIS vd Danny Aerts.

Slutpris på samtliga domännamn i auktionen:

1. 3.se – 315 201 kr

Elisabeth Nilsson, pressansvarig IIS
Mejl: elisabeth.nilsson@iis.se

Om IIS

Internetstiftelsen i Sverige, IIS, är en oberoende allmännyttig organisation som verkar för positiv utveckling av internet i Sverige. IIS ansvarar för internets svenska toppdomän, .se, med registrering av domännamn samt administration och teknisk drift av det nationella domännamnsregistret. Sedan september 2013 sköter vi också drift och administration för toppdomänen .nu.