Niclas Cronsioe ny CTO på IIS

Report this content

IIS anställer Niclas Cronsioe till den nya rollen som stiftelsens CTO. Han kommer närmast från tjänsten som IT-chef på SOS Alarm och har arbetat med IT och affärsutveckling sedan 1990-talet.

Efter närmare sju år som chef för it och infrastruktur på SOS Alarm tar Niclas Cronsioe över ansvaret för IIS IT-enhet. IIS har ansvar för Sveriges nationella toppdomän .se, med registrering av domännamn samt administration och teknisk drift av det nationella domännamnsregistret. Sedan september 2013 sköter IIS också drift och administration för toppdomänen .nu.

– IT är hjärtat i vår verksamhet och jag är glad att vi kan förstärka organisationen med en erfaren och duktig CTO. IT är centralt för framtida tjänste- och affärsutveckling hos IIS och Niclas kommer att spela en viktig roll tillsammans med resten av teamet, säger Danny Aerts, vd IIS.

– Jag ser med stor glädje fram emot att jobba på IIS och hjälpa deras spännande och främjande verksamhet i in framtiden. Det finns många goda idéer och initiativ som jag hoppas kunna skapa förutsättningar för att förverkliga, säger Niclas Cronsioe, tillträdande CTO IIS.

Niclas Cronsioe tillträder tjänsten som CTO den 11 januari 2016.

För mer information:
Elisabeth Nilsson, pressansvarig IIS
Mejl: elisabeth.nilsson@iis.se

Om IIS

Internetstiftelsen i Sverige, IIS, är en oberoende allmännyttig organisation som verkar för positiv utveckling av internet i Sverige. IIS ansvarar för internets svenska toppdomän, .se, med registrering av domännamn samt administration och teknisk drift av det nationella domännamnsregistret. Sedan september 2013 sköter vi också drift och administration för toppdomänen .nu.

Taggar: