InterNordia tecknar samarbetsavtal med Song Networks

InterNordia tecknar samarbetsavtal med Song Networks TDC Tele Danmarks svenska dotterbolag InterNordia har tecknat ett samarbetsavtal med Song Networks AB. Avtalet innebär att InterNordia övertar drift och underhåll av telefonitjänsten MD110 Business Service i Sverige. För InterNordia innebär driftsavtalet att vi stärker vår kompetens och kundbas. Avtalet innebär dessutom att InterNordia och Song Networks gemensamt kommer att utveckla nya tjänster, säger Kim Hyrzkov, VD på InterNordia. Sedan tidigare har Song Networks och InterNordia ett partneravtal, som innebär att InterNordia är återförsäljare av Songs data- och teletjänster i Sverige. Från den 1 oktober 2001 blir InterNordia även underleverantör till Song Networks AB avseende drift, övervakning, service och underhåll av MD110 Business Service. Vi ser InterNordia som en strategisk partner och en mycket kompetent växelleverantör. Genom det nyligen tecknade avtalet fortsätter vi att renodla vår verksamhet och stärka vårt fokus på kärnverksamheten, säger Ivar Strömberg, VD, Song Networks AB. MD110 Business Service är en heltäckande tjänst för telefoni, baserad på Ericssons företagsväxel MD110. Song Networks levererar idag denna tjänst till ett 50-tal kunder. Avtalet berör 22 anställda som arbetar med tjänsten vid Song Networks, och dessa kommer att erbjudas anställning hos InterNordia. Avtalet med Song Networks stärker InterNordias position gentemot våra konkurrenter och är helt i linje med InterNordias expansionsplaner i Sverige, säger Kim Hyrzkov. För ytterligare information, vänligen kontakta: Kim Hyrzkov, VD InterNordia, 08-587 780 70, 0708-37 80 70 Ivar Strömberg, CEO, Song Networks Holding och tf. VD, Song Networks AB, 0701-810001 Henrik Östmark, informationsansvarig, Song Networks AB, 0701-810040 MD110 Business Service är en tjänst som innebär outsourcing av företagets data- och telekommunikation. Lösningen bygger på Ericssons företagsväxel MD110. Tjänsten erbjuder alla de basfunktioner som normalt finns i en företagsväxel med den skillnaden att företaget som erbjuder tjänsten äger och ansvarar för tekniken, samt tar hand om övervakning, service och underhåll. Med MD110 Business Service får kunderna en tjänst anpassad till företagets behov utan att behöva investera i dyr utrustning. MD110 Business Service ger kunderna möjlighet att dra nytta av den allra senaste tekniken och ger en betydlig reducering av stora, tidigare fasta, kostnader. InterNordia Communications AB är ett helägt, svenskt dotterbolag till TDC Tele Danmark, ett av Nordens största kommunikationsföretag. InterNordia erbjuder totala telekommunikationslösningar och ett komplett sortiment av marknadens modernaste produkter med tillhörande tjänster. Dessutom tillhandahåller InterNordia ett omfattande servicekoncept och rikstäckande service. InterNordia baserar sina lösningar och tjänster på marknadens främsta teknologi och arbetar med välkända leverantörer, bland annat Ericsson, Nortel Networks och Cisco Systems. Bland InterNordias kunder återfinns ett flertal stora svenska företag och organisationer exempelvis SAS, Tetra Pak, ICA och Luftfartsverket. InterNordia befinner sig i en expansiv fas och har i dagsläget 160 anställda. Huvudkontoret ligger i Solna utanför Stockholm och regionkontor finns i Göteborg, Malmö och Sundsvall. InterNordia har dessutom enheter för service och support över hela landet. För mer information, besök gärna www.internordia.se Song Networks, tidigare Tele1 Europe, (NASDAQ: SONW, Stockholm Stock Exchange: SONW), är en snabbväxande data-, internet- och teleoperatör med verksamhet i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Affärsidén är att erbjuda bredbandslösningar för data, internet och telefoni till stora och medelstora företag i Norden. Song Networks är idag den enda pan- nordiska data- internet- och teleoperatören som investerar i lokala accessnät med bredbandskapacitet till företag. Utbyggnaden sker i Nordens 80 största städer. Accessnäten, som binds samman med långdistansnät, blir en av Europas snabbaste motorvägar för data- och internettrafik med en initial kapacitet till kund på upp till en gigabit. Företaget grundades 1995 och har cirka 1 200 anställda. Huvudkontoret finns i Stockholm och bolaget har 24 kontor runt om i Norden. Se vidare www.songnetworks.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/03/20011002BIT01060/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/03/20011002BIT01060/bit0001.pdf