SEB Företagsinvest och Industrivärden investerar i Interpeak AB

Report this content

SEB Företagsinvest och Industrivärden investerar i Interpeak AB SEB Företagsinvest och Industrivärden investerar genom två successiva nyemissioner drygt 30 miljoner kronor i Interpeak AB, en ledande leverantör av säkerhetslösningar för inbyggda system. Genom investeringen ges bolaget möjlighet till en kraftfull internationell expansion. Interpeak utvecklar säkerhetsprogramvara för inbyggda system som kommunicerar över Internet. Bolaget grundades år 2000 av fyra personer med stor erfarenhet från inbyggda system samt nätverkssäkerhet. Interpeak har sedan dess utvecklat ett 20-tal egna produkter, däribland IPv6, IPSec, IKE, SSH och Firewall. Produkterna är speciellt konstruerade för användning i inbyggda system, och fokuserar på höga prestanda i kombination med litet minnesbehov. Interpeak har idag ett flertal kunder inom branscherna tele- och datakommunikation, och en rad partners, bland annat OSE Systems, Wind River Systems, Green Hills, Mentor Graphics och AI Corporation of Japan. De inbyggda system som utgör målgruppen för Interpeaks produkter finns i de flesta moderna maskiner och utrustningar, som t ex bilar, industrirobotar, hushållsmaskiner, telefoner, spelautomater mm. Under de senaste åren har fler och fler inbyggda system börjat utnyttja Internet, och denna utveckling fortsätter i ökande takt. Detta skapar ett mycket stort behov av effektiva säkerhetslösningar. "Som en följd av emissionen går SEB Företagsinvest in som ny ägare och kompletterar Industrivärden som varit aktieägare sedan ett par år", säger Johan Fornaeus, VD för Interpeak AB. "Genom denna investering får vi en kraftfull och långsiktig ägarstruktur som kommer att vara mycket värdefull i vår internationella satsning. Investeringen hjälper oss att uppfylla vår affärsidé - att förse marknaden med högkvalitativa säkerhetsprodukter som tillåter inbyggda system att säkert utnyttja Internet." Bilder Ett antal bilder med anknytning till detta pressmeddelande finns att tillgå på www.interpeak.se/press/index.html. För ytterligare information kontakta: Johan Fornaeus, VD, Interpeak AB Tel: 08-545 275 80, e-post: jofo@interpeak.se Frederick Johansson, Senior Investment Manager, SEB Företagsinvest Tel: 08-763 79 03, e-post: frederick.johansson@seb.se Claes-Göran Pettersson, Ekonomidirektör, AB Industrivärden Tel: 08-666 64 00, e-post: claes-goran.pettersson@industrivarden.se Besök också företagens hemsidor för ytterligare information: SEB Företagsinvest www.foretagsinves t.seb.se AB Industrivärden www.industrivarde n.se Interpeak AB www.interpeak.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/01/20020701BIT00700/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/01/20020701BIT00700/wkr0002.pdf