DELÅRSRAPPORT JANUARI-JUNI 2017

Andra kvartalet 2017

• Samgåendet med Lindorff genomfördes den 27 juni 2017. Lindorff ingår därför inte i koncernens resultaträkning för andra kvartalet 2017 utan bara i balansräkningen per 30 juni 2017. I samband med samgåendet har Intrum Justitia åtagit sig att avyttra sina norska dotterföretag samt Lindorffs svenska, finska, danska och estniska dotterföretag. Intrum Justitias norska dotterföretag redovisas därför som avvecklade verksamheter för det andra kvartalet samt jämförelseperioderna.
  • På sid 10-12 i delårsrapporten kommenteras den sammanslagna koncernens utveckling på pro forma-basis, beräknad som om Lindorff ingått i koncernen under hela delårsperioden och i jämförelsetalen. På pro forma basis redovisas de dotterföretag som ska avyttras som avvecklade verksamheter för det andra kvartalet 2017 samt jämförelseperioderna.
  • Koncernens nettoomsättning andra kvartalet 2017 uppgick till 1 796 MSEK (1 421). Pro forma nettoomsättning uppgick till 3 205 MSEK (2 565).
  • Rörelseresultatet (EBIT) exklusive engångsposter (NRI’s) uppgick till 639 MSEK (467). På pro forma-basis uppgick EBIT exklusive NRI’s till 1 059 MSEK (941).
  • Nettoresultatet för kvartalet uppgick till 98 MSEK (354), och resultatet per aktie var 1,32 SEK (4,85). Nettoresultatet på pro forma-basis uppgick till –17 MSEK (468).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 703 MSEK (686).
  • Det redovisade värdet av köpta fordringar, exklusive Lindorffs fordringar, har ökat med 45 procent jämfört med det andra kvartalet 2016. Kvartalets investeringar i köpta förfallna fordringar uppgick till 835 MSEK (545). Avkastningen på köpta fordringar var 20 procent (20). På pro forma-basis har det redovisade värdet på köpta fordringar ökat med 31 procent jämfört med andra kvartalet 2016. Kvartalets investeringar på pro forma-basis i köpta fordringar uppgick till 1 287 MSEK (934). På pro forma-basis var avkastningen på köpta fordringar 17 procent (19).
  • Kvartalets nettoomsättning för verksamhetsområdet Kredithantering ökade med 18 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år, med en verksamhetsmarginal exklusive NRI’s på 26 procent (26). På pro forma-basis ökade omsättningen för Kredithantering med 26 procent och verksamhetsmarginalen exklusive NRI’s var 30 procent (33).
  • I samband med samgåendet med Lindorff har Intrum Justitia med framgång genomfört en omfinansiering av Intrum Justitias och Lindorffs utestående skuldsättning genom emission av obligationer om ca 3 miljarder EUR till en genomsnittlig räntesats om 2,85 procent.

Kommentar från vd och koncernchef Mikael Ericson

Under det andra kvartalet 2017 slutförde vi planenligt samgåendet med Lindorff och uppnådde därmed vårt mål att etablera den ledande aktören inom vår bransch, med en unik diversifiering och marknadsposition. Tillsammans med Lindorff har vi nu skapat en plattform för att accelerera vår tillväxt och lönsamhet under kommande år. EUs konkurrensundersökning resulterade i högre krav på eftergifter i Norden än vi initialt bedömde men den industriella logiken bakom fusionen och potentialen för betydande värdeskapande kvarstår. I slutet av juni nådde vi också en viktig framgång för det sammanslagna bolaget, då vi omfinansierade koncernen till en väsentligt lägre framtida kostnad än den ursprungliga bedömningen. Därutöver har vi utsett en ny koncernledning, där jag känner stor tillförsikt att vi nu har den ledning som krävs för att realisera det sammanslagna bolagets potential under kommande år.

Finansiellt hade vi en god utveckling under det andra kvartalet 2017. För Intrum Justitia exklusive Lindorff och enheter för försäljning nådde vi en ökning av vårt rörelseresultat exklusive engångsposter om 37 procent jämfört med samma period föregående år. Såväl Finansiella tjänster som Kredithantering bidrog till denna ökning, där köpta fordringar hade en särskilt stark utveckling med god tillväxt i investeringar och stark inkassering som gav en avkastning på köpta fordringar om cirka 20 procent för kvartalet.

Proforma inklusive Lindorff men exklusive enheter för försäljning hade vi också en god utveckling. Intäkterna ökade med 25 procent jämfört med föregående år, där både Finansiella tjänster och Kredithantering uppvisar samma starka tillväxt. Investeringar i köpta fordringar för de senaste tolv månaderna uppgår till 7 miljarder SEK och under det andra kvartalet gör vi två tilläggsförvärv, i Rumänien och i Italien. Vi ser ett fortsatt gott utbud av köpta fordringar och möjligheter till nya tilläggsförvärv inom Kredithantering.

Inom ramen för vårt arbete med hållbarhet och en sund ekonomi publicerade vi i maj vår årliga undersökning ’European Payment Report’, som bland annat visar på en negativ trend för betalningar till små och medelstora företag med lägre tillväxt och nyanställningar som följd. Intrum Justitia bidrar till att adressera detta samhällsproblem genom information och kontakter med politiker samt genom att erbjuda små och medelstora företag tjänster för att förbättra sitt kassaflöde.

Intrum Justitia går in i det andra halvåret med styrka och beslutsamhet att fortsatt erbjuda våra kunder marknadens mest konkurrenskraftiga lösningar inom kredithantering och finansiella tjänster. Genom samgåendet med Lindorff ökar våra möjligheter att utveckla vårt kunderbjudande i flera dimensioner. I kombination med en fortsatt stark marknad ser jag därför betydande potential att uppnå lönsam tillväxt under kommande år. Under det fjärde kvartalet avser vi att närmare precisera koncernens strategier för kommande år.

Presentation av delårsrapporten

Bokslutskommuniké och presentationsmaterial finns tillgängligt på www.intrum.com/Investor relations. Rapporten kommenteras av verkställande direktör och koncernchef Mikael Ericson samt finansdirektör Erik Forsberg i en telefonkonferens med start den 25 juli kl 9.00. Presentationen kan följas via www.intrum.com och/eller www.financialhearings.com. För att delta via telefon, ring 08-566 427 00 (SE) eller +44 20 300 898 07 (UK).

Mikael Ericson, VD och koncernchef, tel: 08-546 102 02

Erik Forsberg, finansdirektör, tel: 08-546 102 02

Erik Forsberg är kontaktperson enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.

Denna information är sådan information som Intrum Justitia AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 juli 2017 kl. 7.00 CET.

Den 27 juni 2017 slogs Intrum Justitia och Lindorff samman för att bilda branschens ledande leverantör av kredithanteringstjänster. Lindorff grundades 1898 och erbjuder såväl inkassotjänster som köp av skuldportföljer samt betalnings och faktureringstjänster. Intrum Justitia grundades 1923 och erbjuder heltäckande kredithanteringstjänster, inklusive köp av fordringar, som ska bidra till att förbättra kassaflöde och lönsamhet för företagets kunder. Det sammanslagna Intrum Justitia och Lindorff har närvaro i 23 länder i Europa och ett team på cirka 8 000 anställda som är dedikerade till att arbeta för en sund ekonomi. Den sammanslagna koncernens omsättning uppgick till ca 12.9 miljarder kronor, pro-forma för året som slutade i mars 2017.. Intrum Justitia AB är noterat vid Nasdaq Stockholm sedan 2002. Mer information finns på www.intrum.com eller www.lindorff.com.