Intrum förändrar regionsindelning

Intrum tillkännager idag en omorganisation av bolagets regionsindelning. Den nya regionen, Iberiska halvön och Latinamerika, består av Spanien, Portugal och den nyligen uppköpta enheten i Brasilien, kommunicerad i kvartalsrapporten den 24 juli.

Spanien, Portugal och Latinamerika har en stark gemensam kultur, historia samt väl etablerade affärsrelationer. Regionen kommer att ledas av regionsdirektör Alejandro Zurbano.

”Vi har studerat den latinamerikanska marknaden under flera år och såg ett bra tillfälle att vidare utforska och testa marknaden genom uppköpet av ett mindre bolag i Brasilien. Spanien och Portugal har en historiskt stark relation med den latinamerikanska marknaden, vilket gör det logiskt för oss att anpassa vår regionsindelning efter det”, säger Mikael Ericson vd och koncernchef Intrum.

Intrum kommer nu att vara organiserade i följande regioner:

• Centrala och Östra Europa: Grekland, Polen, Rumänien, Slovakien, Schweiz, Tjeckien, Tyskland, Ungern, och Österrike,
  • Iberiska halvön och Latinamerika: Brasilien, Portugal och Spanien
  • Norra Europa: Danmark, Estland, Finland, Lettland, Litauen, Norge och Sverige
  • Västra och Södra Europa: Belgien, Frankrike, Irland, Italien, Nederländerna och Storbritannien

Med anledning av denna ändring har Intrum publicerat omräknade historiska siffror.

Thomas Moss, Group Business Control & Investor Relations Director, tel: +46 8 546 102 02
Louise Bergström, Head of Investor Relations, tel: +46 8 546 103 42

Intrum är den branschledande leverantören av kredithanteringstjänster med närvaro på 24 marknader i Europa. Intrum hjälper företag att utvecklas genom att erbjuda lösningar som utformats för att förbättra företagens kassaflöde och långsiktiga lönsamhet samt genom att ta hand om deras kunder. En viktig del av bolagets mission är att se till att privatpersoner och företag får det stöd de behöver för att bli skuldfria. Intrum har över 8 000 engagerade och medkännande medarbetare som hjälper omkring 80 000 företag runt om i Europa. Under 2017 hade bolaget proformaintäkter på 12,2 miljarder kronor. Intrum har sitt huvudkontor i Stockholm och Intrum-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på www.intrum.com.