Intrum Justitia förvärvar ett av Skottlands ledande inkassobolag

Intrum Justitia förvärvar ett av Skottlands ledande inkassobolag Intrum Justitia, Europas ledande bolag för hantering av kundfordringar, har tecknat avtal om att förvärva Stirling Park, ett av Skottlands största bolag på marknaden för inkassorelaterade tjänster. Stirling Park är ledande på att hantering av stora volymer av ärenden, bland annat skattekrav från de lokala myndigheterna i Skottland, en marknad där bolagets marknadsandel uppgår till 27 procent. Bolagets omsättning uppgick till SEK 56 miljoner (GBP 3,75 miljoner) år 2001. De 108 anställda på de sex kontoren hanterar ungefär 33 miljoner ärenden till ett värde kring GBP 55 miljoner. Köpeskillingen uppgår till SEK 115 miljoner (GBP 7,9 miljoner) och ger upphov till goodwill om högst SEK 100 miljoner. "Stirling Park har huvudkontor i Glasgow och är ett välkänt bolag på den brittiska marknaden och kommer att bidra till att stärka vår position i Storbritannien ytterligare", säger Intrum Justitias koncernchef Peter Sjunnesson. "Förvärvet ligger helt i linje med vår strategi att erbjuda tjänster inom hela hanteringen av kundfordringar till våra kunder i Europa och jag förväntar mig att förvärvet bidrar positivt till vårt resultat under innevarande år". Förvärvet betyder att Intrum Justitia får en betydligt starkare position på den viktiga skottska marknaden. Dessutom kompletteras Intrum Justitias tjänsteutbud med Stirling Parks långa erfarenhet från samarbetet med lokala myndigheter, vilket skapar förutsättningar för att erbjuda dessa tjänster i övriga Storbritannien. "Förvärvet ger oss stora möjligheter på den skottska marknaden och Intrum Justitia får också ett tillskott genom ett antal nya tjänster som gör att vi kan erbjuda våra kunder ett mer komplett utbud av inkassorelaterade tjänster, säger Jim Burton, vd för Intrum Justitia Storbritannien. "Vi ser fram emot att arbeta med våra nya kollegor och fortsatta relationer med Sterling Parks kunder." "Intrum Justitias investering ger vår lokala kännedom och expertis ett tillskott av kompetens, som betyder att vi kan erbjuda våra kunder fler och mer flexibla tjänster under Intrum Justitias 'paraply'", säger Adam Lewis, delägare i Stirling Park. För ytterligare information kontakta: Peter Sjunnesson, Jim Burton, VD och koncernchef, Intrum VD, Intrum Justitia AB Justitia UK Tel: 08-546 10 200 Tel: +44 1789 412 000 Anders Antonsson, Informationschef Tel: 08-546 10 206 Mobil: 0703-36 78 18 E-post: a.antonsson@se.intrum.com Intrum Justitia är Europas ledande bolag för hantering av kundfordringar. Koncernen omsätter över 2,3 miljarder kronor och har omkring 2 600 anställda i 21 europeiska länder. Intrum Justitia strävar efter att mätbart förbättra sina kunders kassaflöden och långsiktiga lönsamhet genom att på varje lokal marknad erbjuda hög kvalitet i relationen, såväl med kunder som med betalningsskyldiga. Koncernen erbjuder ett brett utbud av tjänster för hantering av företags- och konsumentfordringar. Intrum Justitia har en tillväxtstrategi som innebär att företaget avser att ta aktiv del i branschens konsolidering. Sedan den 12 juni 2002 är Intrum Justitia AB noterat på Stockholmsbörsens O-lista. Ytterligare information finns på bolagets webbplats: www.intrum.com Stirling Park grundades 1924 av Jack Lewis och har letts av familjen Lewis i tre generationer. De har skapat ett av Skottlands ledande och mest respekterade inkassobolag. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/17/20020717BIT00200/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/17/20020717BIT00200/wkr0002.pdf

Intrum är den branschledande leverantören av kredithanteringstjänster med närvaro på 24 marknader i Europa. Intrum hjälper företag att utvecklas genom att erbjuda lösningar som utformats för att förbättra företagens kassaflöde och långsiktiga lönsamhet samt genom att ta hand om deras kunder. En viktig del av bolagets mission är att se till att privatpersoner och företag får det stöd de behöver för att bli skuldfria. Intrum har över 8 000 engagerade och medkännande medarbetare som hjälper över 100 000 företag runt om i Europa. Under de tolv månader som avslutades i september 2017 hade bolaget proformaintäkter på 12,1 miljarder kronor. Intrum har sitt huvudkontor i Stockholm och Intrum-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på www.intrum.com.