Intrum Justitia köper portfölj med förfallna brittiska banklån

Intrum Justitia köper portfölj med förfallna brittiska banklån Intrum Justitia och den globala investmentbanken Goldman Sachs har gemensamt förvärvat en portfölj med förfallna brittiska banklån. "Detta är det första köpet vi gör genom vårt gemensamma bolag", kommentarer Intrum Justitias koncernchef Jan Roxendal. "Jag ser det som en bekräftelse på att strategin med finansiella partners fungerar väl. Den ger Intrum Justitia möjlighet att delta i köp av större portföljer, vilket flera av våra stora konkurrenter saknar." "Köpet är också viktigt för Intrum Justitia i Storbritannien eftersom all inkassohantering kommer att hanteras av vårt engelska dotterbolag", säger Jan Roxendal. Intrum Justitia har två samriskbolag för köp av stora portföljer med avskrivna fordringar, ett med Crédit Agricole Indosuez för den nordiska marknaden och ett med Goldman Sachs för övriga europeiska länder. För mer information, kontakta: Jan Roxendal, vd och koncernchef 08-546 10 200 Anders Antonsson, informationschef Tel: 08-546 102 06; mobil: 070-336 7818 E-post: a.antonsson@se.intrum.com Intrum Justitia är Europas ledande koncern för tjänster inom kreditadministration. Koncernen omsätter ca 2,9 miljarder kronor och har omkring 2 900 anställda i 21 europeiska länder. Intrum Justitia strävar efter att mätbart förbättra sina kunders kassaflöden och långsiktiga lönsamhet genom att på varje lokal marknad erbjuda hög kvalitet i relationen, såväl med kunder som med betalningsskyldiga. Koncernen erbjuder ett brett utbud av tjänster för hantering av företags- och konsumentfordringar. Intrum Justitia har en tillväxtstrategi som innebär att företaget avser att ta aktiv del i branschens konsolidering. Intrum Justitia AB (symbol: IJ) är noterat på Stockholmsbörsens O-lista sedan den 7 juni 2002 och dess Attract40-segment från och med juli 2004. Ytterligare information finns på bolagets webbplats: www.intrum.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/15/20040715BIT20460/wkr0001.pdf Intrum Justitia köper portfölj med förfallna brittiska banklån

Intrum är den branschledande leverantören av kredithanteringstjänster med närvaro på 24 marknader i Europa. Intrum hjälper företag att utvecklas genom att erbjuda lösningar som utformats för att förbättra företagens kassaflöde och långsiktiga lönsamhet samt genom att ta hand om deras kunder. En viktig del av bolagets mission är att se till att privatpersoner och företag får det stöd de behöver för att bli skuldfria. Intrum har över 8 000 engagerade och medkännande medarbetare som hjälper över 100 000 företag runt om i Europa. Under de tolv månader som avslutades i september 2017 hade bolaget proformaintäkter på 12,1 miljarder kronor. Intrum har sitt huvudkontor i Stockholm och Intrum-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på www.intrum.com.