Intrum Justitia köper stor portfölj med förfallna spanska banklån

Intrum Justitia och Goldman Sachs har gemensamt förvärvat en portfölj med förfallna banklån från en av Spaniens ledande banker. Portföljen innehåller lån tagna utan säkerhet med ett nominellt värde och räntor, sammantaget uppgående till 1,4 miljarder euro. Parterna har kommit överens om att inte offentliggöra säljarens identitet och köpeskillingen. ”Detta är det andra förvärvet som vi gör genom vårt gemensamma bolag”, säger Intrum Justitias koncernchef Jan Roxendal. ”Den spanska portföljen är större än den brittiska portfölj som vi köpte förra året.” ”Kombinationen av våra egna resurser och de samriskbolag vi har med våra starka partners innebär att Intrum Justitia kan agera flexibelt och snabbt – och vi har varit mer aktiva inom området Köp av avskrivna fordringar under 2005. Detta förvärv är inkluderat i de 400 miljoner kronor som vi meddelade i vår senaste delårsrapport för investeringar i förvärv av avskrivna fordringar under tredje kvartalet 2005”, kommenterar Jan Roxendal. Intrum Justitia har två samriskbolag för köp av stora portföljer med avskrivna fordringar, dels med CALYON Crédit Agricole Group, dels med Goldman Sachs för övriga europeiska länder. För mer information, kontakta: Anders Antonsson, informationschef Tel: 08-546 102 06, mobil: 0703-367 818 E-post: a.antonsson@se.intrum.com

Intrum är den branschledande leverantören av kredithanteringstjänster med närvaro på 24 marknader i Europa. Intrum hjälper företag att utvecklas genom att erbjuda lösningar som utformats för att förbättra företagens kassaflöde och långsiktiga lönsamhet samt genom att ta hand om deras kunder. En viktig del av bolagets mission är att se till att privatpersoner och företag får det stöd de behöver för att bli skuldfria. Intrum har över 8 000 engagerade och medkännande medarbetare som hjälper cirka 80 000 företag runt om i Europa. Under 2017 hade bolaget proformaintäkter på 12,2 miljarder kronor. Intrum har sitt huvudkontor i Stockholm och Intrum-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på www.intrum.com.