Intrum Justitias extra bolagsstämma

Bolagsstämman har godkänt samgåendet med Lindorff.

Den 13 november 2016 träffade styrelsen i Intrum Justitia ett avtal med Nordic Capital Fund VIII om ett samgående mellan Intrum Justitia och Lindorff. Affären offentliggjordes den 14 november 2016. Ett tilläggssavtal ingicks mellan parterna den 13 december 2016. Samgåendet är villkorat bland annat av godkännande från Intrum Justitias aktieägare vid en extra bolagsstämma.

Dagens extra bolagsstämma beslutade, med erforderlig majoritet, att godkänna styrelsens beslut om att förvärva Lindorff enligt de villkor som angivits i det reviderade beslutsförslaget. Bolagsstämman har därmed godkänt samgåendet med Lindorff. Stämman beslutade vidare att bemyndiga styrelsen att, för tiden intill nästa årsstämma, besluta om en nyemission av aktier att emitteras som vederlag för aktierna i Lindorff. Antalet nya aktier som kan emitteras ska inte överstiga det antal aktier som motsvarar 45 procent av antalet utestående aktier i bolaget efter emissionen.

Transaktionens genomförande är beroende av godkännande från tillsynsmyndigheter i relevanta jurisdiktioner samt av EUs konkurrensmyndighet. Transaktionen förväntas fullföljas under det andra kvartalet 2017, beroende på den tid som krävs för att erhålla nämnda myndighetsgodkännanden.

”Samgåendet mellan Intrum Justitia och Lindorff skapar en aktör med en unik position i marknaden för kredithantering. Den industriella logiken i att sammanföra dessa två, individuellt starka, företag är tydlig och kommer att skapa signifikant värde för aktieägarna framgent. Jag är glad att stämman beslutade att godkänna affären och ser, tillsammans med övriga i styrelsen, fram emot den fortsatta processen”, säger Lars Lundquist, styrelseordförande i Intrum Justitia.

Protokoll
Protokoll från stämman kommer att läggas ut på bolagets webbplats inom två veckor.

För ytterligare information v g kontakta:

Lars Lundquist, Styrelseordförande tel: 08 546 102 02

Mikael Ericson, VD och koncernchef, tel: 08 546 102 02

Intrum Justitia är Europas ledande företag inom Credit Management Services och erbjuder heltäckande kredithanteringstjänster, inklusive köp av fordringar, som ska bidra till att förbättra kassaflöde och lönsamhet för företagets kunder. Intrum Justitia grundades 1923 och har omkring 3 850 anställda och affärsverksamhet i 19 länder. Koncernens omsättning uppgick 2015 till ca 5,6 miljarder kronor. Intrum Justitia AB är noterat vid Nasdaq Stockholm sedan 2002. Mer information finns på www.intrum.com.