Invent Medic erhåller godkänt patent i USA

Invent Medic Sweden AB (”Invent Medic”) meddelade den 8 juli 2016 att bolaget erhållit ett Notice of Allowance från det amerikanska patentverket United States Patent and Trademark Office (”USPTO”). USPTO har nu utfärdat ett formellt godkännande av patentet avseende Invent Medics produkt TVS (Tension Free Vaginal Support) och dess användande.

Den administrativa processen hos USPTO rörande Invent Medics patent med patentnummer US 9,445,882 är nu avslutad och patentet därmed godkänt. Patentet omfattar bolagets produkt TVS och dess användning. USPTO kommer att publicera det godkända patentet den 20 september 2016. På grund av amerikanska patentverkets fördröjda handläggning kommer patentet att beviljas förlängd patenttid. Patentet är därmed giltigt till och med 29 december 2030.

VD Karin Bryder kommenterar

– Patentgodkännandet från det amerikanska patentverket är mycket betydelsefullt för bolaget – USA är en av de största marknaderna för Invent Medic. Detta i kombination med att vi erhållit ett ”Intention to Grant” från det europeiska patentverket medför att vi är på god väg mot ett starkt skydd av bolagets produkt och dess användning, säger Invent Medics VD Karin Bryder.

För information om Invent Medic Sweden AB, vänligen kontakta:

Denna information är sådan information som Invent Medic Sweden AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 september 2016.

Invent Medic Sweden AB, organisationsnummer 556682-1046, har utvecklat en medicinteknisk produkt för icke-kirurgisk behandling av kvinnlig ansträngningsinkontinens. Uppfinnarna bakom produkten, Jan Clarén och Lars-Olof Henriksson, har varit delaktiga i utvecklingen respektive utförandet av den kirurgiska metoden TVT som nu är s.k. Golden Standard för kirurgisk behandling av kvinnlig inkontinens. Produkten baseras på samma vetenskapliga grund och har liknande verkningsmekanism som den kirurgiska metoden men baseras på en icke-kirurgisk behandling och är utformad så att kvinnan själv kan använda produkten vid behov. Denna produkt har potential att tillgodose ett stort medicinskt behov och skulle därmed kunna få ett betydande marknadsvärde. Invent Medics vision är att erbjuda nya och innovativa medicintekniska produkter och behandlingsmetoder till kvinnor med målsättningen att förbättra deras hälsa och livskvalitet. Erbjudandet ska innefatta säkra, effektiva och trygga produkter och behandlingsmetoder som ska vara lätta att använda och som ska ge hälsoekonomiska fördelar för samhället. Invent Medic Sweden AB är noterat på AktieTorget. Ticker är IMS och aktiens ISIN-kod är SE0007603402. För mer information se www.inventmedic.com och www.aktietorget.se.