Invent Medics produkt Efemia kontinensstöd kommer att utvärderas av potentiell distributör i Tyskland

Invent Medic meddelar att en potentiell distributör i Tyskland har beslutat att genomföra en intern utvärdering av bolagets medicintekniska produkt Efemia kontinensstöd. Den potentiella distributören fokuserar på urologirelaterade produkter och läkemedel och har ett stort antal kunder inom den tyska hälsovårdssektorn.

För att möjliggöra en grundlig utvärdering av Efemia har ett avtal tecknats som ger den potentiella distributören tillgång till klinisk data samt produktexemplar i olika storlekar.

De båda parterna har fört diskussioner om ett potentiellt samarbete kring Efemia sedan en tid tillbaka eftersom det finns ett gemensamt intresse av att nå ut med ledande produkter inom urologirelaterade tillämpningar till kvinnor i Europa.

– Även om vi initialt fokuserar på att lansera Efemia i Sverige och Norden planerar vi redan inför vår kommande expansion i resten av Europa. Det är därför glädjande att vi nu kan ta ett viktigt steg på vägen mot ett distributionsavtal för Tyskland, som är den största marknaden i Europa för medicintekniska produkter, säger Invent Medics VD Karin Bryder.

Denna information är sådan information som Invent Medic Sweden AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande den 11 december 2018.

Om Invent Medic
Invent Medic Sweden AB (Invent Medic) är ett svenskt bolag som utvecklar innovativa produkter i syfte att förbättra kvinnors hälsa och livskvalitet. Bolagets produkter ska vara säkra, effektiva och lätta att använda. De färdiga produkterna inom kvinnohälsa säljs under det egna varumärket Arcamea. Invent Medics första produkt Efemia, ett CE-märkt och patenterat medicintekniskt hjälpmedel mot ansträngningsinkontinens (SUI), minskade urinläckaget med i genomsnitt 77 procent vid användning i en klinisk studie. Produkten är baserad på samma vetenskapliga princip som TVT-metoden, den främsta kirurgiska behandlingsmetoden för SUI. Invent Medics aktier är listade på Spotlight Stock Market under förkortningen IMS, och aktiens ISIN-kod är SE0007603402. Mer information finns på www.inventmedic.com och www.spotlightstockmarket.com.