Fintech i samarbete med fintech – Startup inom portföljsystem väljer finansiering genom crowdfunding

Stockholm 2017-08-22 – Sharpfin AB, ett Stockholmsbaserat bolag som utvecklar nästa generations portföljsystem, inleder samarbete med den ledande crowdfunding-plattformen i Norden, Invesdor, för att säkra kapital till nästa finansieringsrunda.

Finansindustrin brottas både med höga kostnader för utveckling av IT-system och dyra administrationsprocesser. Ständigt nya regelverk skapar ett ökande behov för högkvalitativa och flexibla system med lägre förvaltningskostnader. Sharpfin, ett svenskt bolag, tar sig an problemet med legacy-system inom förmögenhetsförvaltning, samtidigt som det finska bolaget, Invesdor, gör samma sak för aktie och obligationsmarknaden för tillväxtbolag.

De båda fintech-pionjärerna har nu inlett ett samarbete gällande finansiering mot delägarskap i Sharpfin. Bolaget, som utvecklar och erbjuder ett modernt portföljsystem för banker, finansiella rådgivare, fondförvaltare och family office, kommer under investeringsrundan att ta in upp till 5 millioner kr med hjälp av Invesdors crowdfunding-plattform.

“Finansindustrin har, under allt för lång tid, varit nöjda med gamla system vilka kostar stora summor att underhålla och vidareutveckla. Alla regelverk, högre krav på flexibilitet och lägre administrationskostnader i framtiden kräver effektiv, högkvalitativ och effektiv mjukvara. Framtiden behöver Sharpfin”, säger VD och grundare Markus Alin.

Innan Sharpfin har Markus bl.a. jobbat som IT-arkitekt på Credit Suisse Asset Management och suttit i ledningsgruppen på Swissrisk AG i Zürich. Vidare har Markus varit VD för Triental AB, som fram till 2013 utvecklade portföljsystem i Stockholm. Han startade Sharpfin tillsammans med chefarkitekten för Triental, Billy Svensson. Billy har arbetat som programmerare och IT-arkitekt på flera bank- och försäkringsrelaterade projekt såsom SEB, Nordnet, Swedbank och Folksam och har dessutom en entreprenöriell bakgrund. Sharpfins styrelse består bland andra av Heiner Weber, tidigare Vice VD på Lombard Odier i Genève och Marcus Ek, head of contract management för Ericsson i Mellanöstern och Afrika.

För Invesdor, är Sharpfins crowdfundingrunda en av de första på den svenska marknaden. Invesdor har hitintills koncentrerat sin verksamhet till Finland, Storbritannien, Danmark och Norge. Sedan 2012 har Invesdor hjälpt 93 tillväxtbolag med kapital från investerare i mer än 70 länder.

“Från min tid i London, som portföljförvaltare, vet jag att fond- och förmögenhetsförvaltare är under stark press”, säger Peter Moore, Equity director hos Invesdor. “Nya regelverkskrav tillkommer ständigt och intäkterna minskar, men systemstödet är fortfarande ifrån 90-talet. Sharpfin har teknologin, människorna och nätverket för att dra fördelar av nödvändiga ändringar inom denna industri.”

“Vi tror att crowdfunding är framtidens sätt att investera. Om många aktörer investerar mindre belopp, blir deras totala investering mer diversifierad”, säger Markus Alin. “Detta investeringssätt ligger helt i linje med vår vision om hur investeringar ska bedrivas. Vi har till och med måttet för riskjusterad avkastning som en del av vårt företagsnamn, Sharpe-kvoten”

Läs mer om Sharpfins crowdfundingerbjudande på: https://www.invesdor.com/sharpfin/

Kontakt:
Markus Alin, VD, Sharpfin AB
markus@sharpfin.com, +46(0)70 8404100

Peter Moore, Equity director, Invesdor Ltd.
peter.moore@invesdor.com, +358 458 77 66 50

Sharpfin i korthet:
Sharpfin AB är fintechbolaget som utvecklar och tillhandahåller Sharpfin Portfolio Management (SPM), nästa generations portföljsystem för banker, finansiella rådgivare, fondförvaltare och famiy office. Vi använder vår mångåriga erfarenhet, inom den finansiella mjukvaruindustrin, för att utveckla och bygga marknadens mest effektiva portföljsystem. För mer information, se http://sharpfin.com

Invesdor i korthet:
Ett finansiellt teknikbolag (fintech) som grundades i Finland in 2012. Invesdor tillhandahåller en webbaserad investeringsplattform som kopplar samman lovande Europeiska tillväxtbolag med investerare över hela världen. Invesdor har hjälpt till med att hitta mer än 35 millioner euro i tillväxtkapital för över 90 tillväxtbolag.

Till Invesdors kunder räknas privata publikt handlade bolag ifrån Finland, Storbritannien, Norge och Danmark jämte investerare ifrån mer än 70 länder. Invesdor har kontor i London och Helsingfors och är den ledande crowdfundingbolaget på Nordiska marknaden mätt i investerat kapital under 2015 och 2016.

Invesdor i siffror, 2016
Invesdor media kit