Latour avyttrar sitt innehav i Diamorph

Investment AB Latour (publ) har träffat avtal om att avyttra hela sitt aktieinnehav i Diamorph på totalt 14 923 571 aktier, motsvarande 28,2 procent av kapitalet, i samband med att brittiska Epiris Fund II förvärvar samtliga aktier i Diamorph. Epiris har en lång historik av framgångsrika investeringar, och vi betraktar Epiris som en ägare som säkerställer den framtida utvecklingen av Diamorph.

Latour har varit delägare i Diamorph sedan 2012. Försäljningen är en konsekvens av beslut som fattats med stöd från över 90 procent av bolagets aktieägare. Köpeskillingen för Latours del uppgår till cirka 290 Mkr. Latours investerade kapital uppgår till 164 Mkr. Affären förväntas slutföras i januari 2019, under förutsättning att vissa villkor uppfyllts dessförinnan.

Göteborg, 20 november 2018

Anders Mörck, CFO Latour, 0706 46 52 11

Investment AB Latour är ett blandat investmentbolag bestående av en helägd industrirörelse samt en portfölj av börsnoterade innehav där Latour är huvudägare eller en av huvudägarna. Börsportföljen består av tio betydande innehav med ett marknadsvärde på cirka 51 miljarder kronor. Den helägda industrirörelsen omsätter 10 miljarder kronor.