Latour förvärvar Sensortec, en oberoende schweizisk tillverkare av sensorer för fastighetsautomation

Investment AB Latour (publ) har, genom dotterbolaget Bemsiq AB, förvärvat Sensortec Holding AG, ett ledande schweiziskt bolag inom sensorer och transmittrar för fastighetsautomation. Säljare är Beat Steiner som också är bolagets VD. Förvärvet stärker ytterligare Bemsiqs erbjudande inom produkter och tjänster för fastighetsautomation, och utökar gruppens geografiska täckning.

Sensortec är baserat i Ins, som ligger i kantonen Bern i Schweiz. Produktsortimentet inkluderar ett komplett erbjudande inom fältenheter för fastighetsautomation, men även beröringsfria sensorer för automatiska dörrsystem under varumärket SENSIR. Majoriteten av produkterna är baserade på egen design och teknologi, men portföljen innehåller också utvalda tredjepartsprodukter från ledande leverantörer för att kunna erbjuda ett komplett sortiment. Bolaget har 10 anställda och hade en årlig omsättning på 5,3 miljoner CHF under 2017.

”Jag är glad att kunna välkomna Sensortec till Bemsiq-familjen”, säger Pär Arvidsson, VD för Bemsiq. ”Vi har jobbat med bolaget under många år som Produals huvudpartner i Schweiz, och har sett hur deras breda sortiment och höga kvalitet uppskattas av lokala systemintegratörer. Förvärvet är ett viktigt steg i vår ambition att växa på den internationella marknaden för fastighetsautomation”.

”Jag ser Bemsiq och Latour som mycket bra långsiktiga ägare av Sensortec”, säger Beat Steiner, VD och tidigare ägare av Sensortec. ”Vi passar väl ihop kulturellt och operationellt, och jag ser många spännande möjligheter tillsammans, utgående från vårt team och expertkunnande, speciellt inom produktutveckling och försäljning.”

Göteborg, 23 mars 2018

Pär Arvidsson, VD Bemsiq AB, 070 324 72 53

Bemsiq ingår i Investment AB Latours affärsområde Latour Industries och består av en grupp företag som erbjuder innovativa produkter och tjänster för fastighetsautomation, mätning och energieffektivisering.

Investment AB Latour är ett blandat investmentbolag bestående av en helägd industrirörelse samt en portfölj av börsnoterade innehav där Latour är huvudägare eller en av huvudägarna. Börsportföljen består av tio betydande innehav med ett marknadsvärde på cirka 47 miljarder kronor. Under 2017 omsatte den helägda industrirörelsen nästan 10 miljarder kronor.