Beslut från Öresunds årsstämma den 11 april 2014

Vid årsstämman i Investment AB Öresund (publ) (”Öresund”) den 11 april 2014 har bland annat följande beslut fattats:

UTDELNING
Utdelningen fastställdes, enligt styrelsens förslag, till en (1) aktie i Bilia AB (publ) (”Bilia”) för varje tiotal (10) aktier i Öresund, med avstämningsdag den 16 april 2014. Euroclear Sweden AB räknar med att kunna sända utdelningen, i form av aktier i Bilia, omkring den 22 april 2014.

De aktieägare vars innehav per avstämningsdagen inte är jämnt delbart med tio (10) erhåller rätt till en andel av en aktie i Bilia enligt följande. Varje överskjutande andel berättigar till en tiondels (1/10) aktie i Bilia. Samtliga sådana andelar av aktier i Bilia sammanläggs till hela aktier vilka därefter säljs av Öresund i marknaden. Likviden, utan avdrag för courtage, kommer att utbetalas till berättigade aktieägare.

STYRELSE OCH ARVODEN
Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2013.

Årsstämman beslutade att omvälja samtliga styrelseledamöter och Öresunds styrelse består därmed av Magnus Dybeck, Öystein Engebretsen, Per-Olof Eriksson, Laila Freivalds, Fredrik Grevelius, Mats Qviberg och Marcus Storch. Till styrelsens ordförande omvaldes Mats Qviberg och till vice ordförande omvaldes Per-Olof Eriksson, allt enligt valberedningens förslag.

Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att arvodet till styrelseledamöter, som ej uppbär lön av Öresund, oförändrat skall utgå med 240.000 kronor till envar av styrelsens ordförande och vice ordförande och med 180.000 kronor till envar av övriga ledamöter.

REVISORER
Det registrerade revisionsbolaget KPMG AB med huvudansvarig revisor Anders Bäckström omvaldes för tiden intill slutet av årsstämman 2015.

SYNTETISKA ÅTERKÖP AV EGNA AKTIER
Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att bemyndiga styrelsen att genomföra syntetiska återköp av högst 2.200.000 egna aktier, dock motsvarande totalt högst 300 miljoner kronor.

RIKTLINJER FÖR ERSÄTTNING TILL LEDANDE BEFATTNINGSHAVARE
Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare (VD).

PRINCIPER FÖR UTSEENDE AV VALBEREDNING
Årsstämman beslutade i enlighet med valberedningens förslag om oförändrade principer för utseende av valberedning. Principerna finns tillgängliga på Öresunds webbplats, www.oresund.se.

Stockholm den 11 april 2014

Frågor besvaras av Fredrik Grevelius, verkställande direktör, telefon 08 – 402 33 00.

Denna information offentliggörs enligt lagen om värdepappersmarknaden, lagen om handel med finansiella instrument eller krav ställda i noteringsavtal.