Öresund avyttrar aktier i Acne Studios

Investment AB Öresund (publ) (”Öresund”) har överenskommit att avyttra hela sitt aktieinnehav i Acne Studios Holding AB (”Acne Studios”) till IDG Capital och I.T Group som har förbundit sig att förvärva aktierna så snart nödvändiga tillstånd för affärens genomförande erhållits vilket förväntas ske senast sex månader från dagens datum.

Före transaktionen uppgår Öresunds ägarandel till 8,5 procent av såväl kapitalet som rösterna i Acne Studios. Försäljningslikviden, efter avdrag för transaktionskostnader, uppgår till 369 Mkr och bokfört värde på Öresunds aktier i Acne Studios den 30 november 2018 uppgick till 285 Mkr. Övervärdet motsvarar 84 Mkr eller drygt 1 procent av Öresunds aktuella substansvärde.

IDG Capital är ett globalt investmentbolag med stor erfarenhet av investeringar på den kinesiska marknaden. I.T Group är noterad på Hongkongbörsen och är en av Asiens ledande aktörer inom retail- och lyxsegmentet.

Stockholm den 23 december 2018

Frågor besvaras av Nicklas Paulson, verkställande direktör, telefon 08 – 402 33 00